8.5

Tony Hawk’s Pro Skater 3

Spelet som satte skateboard-genren på spelkartan är tillbaka för tredje gången – hur blir premiärrundan på Playstation 2.

Den långa väntan är äntligen över för skateboard-fans världen över nu när Tony Hawk’s Pro Skater 3 (THPS3) har kommit till Playstation 2. Tony Hawk-serien är en av världens mest framgångsrika och kritikerrosade spelserier – den tredje delen i serien kommer säkerligen följa i samma fotspår.

Det första man gör i THPS3 är att välja en av många professionella skateboardåkare. Det går att välja bland allehanda proffs, så som vertramp-mästaren Tony Hawk, hiphopdivan Chad Muska, kickflip-kungen Kareem Cambell, Norska Rune Gliffberg, old school-legenden Rodney Mullen och många fler. I THPS3 får man även chansen att spela som tv-programmet Jackass stjärna Bam Margera. Vill man inte åka som några av dessa kan man även konstruera sin egen skatare med hjälp av ”Create A Skater”-funktionen. När spelet väl börjat går det ut på att genoföra diverse små uppdrag, vilka skiljer sig från bana till bana. Det finns några uppdrag som alla banor har gemensamt, vilka är att samla ett visst antal poäng, hitta den hemliga skateboard-videokassetten och att samla alla fem bokstäverna i ordet SKATE. De andra uppdragen på banorna kan vara allt från att stoppa ficktjuvarna på flygplatsen, imponera på skateparkens åkare till att göra ett särskilt trick över något utvalt objekt på banan. Det finns också särskilda tävlingsbanor där det gäller att åka så bra som möjligt under tre stycken åk på vardera en minut.

Det finns totalt åtta olika banor i THPS3 och ett gäng hemliga som man måste låsa upp med otrolig skicklighet. Banorna utspelar sig i en förort, en flygplats, en världsstad, och på en lyxkryssning för att nämna några. Så gott som alla banorna är enormt stora, varierade, och packade med hemligheter, att klara allt på alla banor är väldigt svårt och tar mycket tid och engagemang. När man har fullbordat uppdragen kan man ju alltid gå tillbaka och slå sina gamla rekord – vilket är lätt med bättre brädor med mera man får längs spelets gång – eller klara om spelet med en ny åkare.

I THPS3 har man gjort kombinationsmöjligheterna ännu större med hjälp av ett trick kallat ”revert”. Det tricket gör man genom att trycka på R2 eller L2 precis när man landar ett trick från en quarterpipe, eller annan rampliknande böjning. Tricket revert gör att karaktären gör en snurr och sedan kan man börja en manual (åka på bakhjulen med framhjulen i luften) eller olla (hoppa) direkt till ett nytt trick och på så sätt fortsätta sin kombination för att uppnå enorma poäng. Den nya funktionen gör att kombinationsmöjligheterna nu är mycket större, man kan i praktiken fortsätta hur länge som helst – bara man har hastigheten uppe. Neversoft har också lagt till ett stort antal nya trick och specialtrick. En annan helt ny funktion som jag inte kunnat testa är online-funktionen.

Grafiken i THPS3 är snygg och det flyter så gott som konstant i 60 bilduppdateringar per sekund – det vill säga att det flyter på bra – utan någon som helst grafik ploppar upp som gubben i lådan. Animeringarna kunde ha varit mer varierade med tanke på att det är ett Playstation 2-spel, men de är dock kraftigt förbättrade från den förra delen i serien. Ljudeffekter och musiken i THPS3 är från välkända artister som till exempel Ramones, Xzibit, Alien Ant Farm, Motorhead och KRS-One med flera. Det är dock mycket mer hårdrock/punkrock än vad det är hiphop, vilket är nåt jag personligen är missnöjd med eftersom jag älskar hiphop och hatar hårdrock/punkrock. Det ska poängteras att soundtracken är en förträfflig samling av old-school-musik och fungerar i sig självt som en musikhistorielektion.

Den största nackdelen med THPS3 är att det är otroligt likt sina föregångare. Det är bättre på alla tänkbara sätt, men knappast revolutionerande på något. Har du aldrig spelat ett Tony Hawk-spel tidigare, då borde du verkligen köpa THPS3, så att du kan uppleva en av världens bästa spelserier någonsin. För de som är fans av spelserien, då finns det ingen tvekan om att det är ett bra köp. Det är för dem som bara gillat de tidigare spelen, inte älskat dem, som ett frågetecken eventuellt kan uppstå, eftersom det i praktiken är samma spel – bara snyggare och mer omfattande. Hade det varit mer nyheter hade Tony belönats med full pott, men nu är det mest en uppdatering det är frågan om och det blir en fyra – vilket betyder att det är ett mycket bra spel och vi rekommenderar dig att köpa det.