6.5

Penny’s Big Breakaway

Penny’s Big Breakaway

3D-plattformaren Penny’s Big Breakaway är som påse med lösviktsgodis med en massa gött men också några sorter man hellre slipper.

Ovän med kungen
Skaparna av Sonic Monia är tillbaka och den här gången med ett 3D-plattformsspel. Man spelar som en figur i en knasig fantasyvärld som hamnar i onåd hos kungen och måste ta sig genom en bunt färgglada banor. Till sin hjälp har man en magisk jojo som man kan snurra runt en för att slå bort de små pingviner som kungen skickat efter en men också för att hoppa längre eller åka på som en sorts enhjuling.

Det första man slås av när man börjar spela är de grälla färgerna och humorn – det är hejfriskt berättat och presenterat med gott självförtroende. Vad gäller kameran och kontroller så finns det två kontrollalternativ, det vanliga och ett som ska vara enklare där det mesta jojorelaterade är kopplat till en knapp och där man har viss kontroll över kameran, tyvärr med felvänd vertikal kamerariktning och utan alternativ att ändra den, som annars följer en automatiskt.

Tyvärr finns inga svårighetsalternativ vilket hade behövts då vissa banor är onödigt svåra och tålamodsprövande. Det finns också tekniska problem som att kameran kan hamna i en vy där man inte ser något och att karaktären på vissa ställen faller igenom miljöerna.

Mycket med Penny’s Big Breakaway är trevligt. Det känns inte som en efterapning av de klassiska spelen i genren utan som något nytt och eget men med inspiration från äldre titlar. Design och humor är trevliga och periodvis bjuds på gott med spelglädje. Ojämn svårighetsgrad, något bökiga kontroller och tekniska missar hindrar dock detta från att vara en riktig fullträff.