Visste du att...
8

World Rally Championship

Kör WRC i sandröken efter Colin eller ser de honom i backspegeln?

Jag hade inte hört talas om WRC när jag första gången testade det. Spelet var helt värdelöst och jag tänkte inte på det, men fick bara någon dag senare höra att det var en av Sonys egna titlar som de satsade stenhårt på. Det gjorde mig lite förvånad – för spelet jag hade testat, som i och för sig var en tidig version, saknade totalt spelkänsla. Nu har en ny version anlänt och det är den slutgiltiga versionen som kommer att finnas i de svenska butikerna den 23 november 2001.

Till att börja med möts man av ett trendigt intro, det är inte bara snyggt, utan också sådär putsat som det är på sportprogrammen på tv. När man tittat klart på introt, då hamnar man bland alla menyer och där kan man välja bland alla de sedvanliga spelformerna – Championship, Quick race, time trial och så vidare. Det mest naturliga valet är Championship – i alla fall initialt.

Eftersom WRC är en licens, om ni inte visste det är World Rally Championship den officiella tävlingen som bland annat visas på tv med jämna mellanrum, är det riktiga bilar, tävlingar och förare. Alla förare är på plats, till exempel svenske Kenneth Eriksson. En förare saknas dock, en av de största profilerna – Colin McRae. Det beror som alla förstår på att hans namn är upptaget i hans egna spel, Colin McRae Rally, från Codemasters. Därför heter Ford Focus-föraren helt enkelt ”Ford Driver”. Efter att man skapat sin profil, valt bil, chaufför och kartläsare – de sista två hänger ihop, så det är inte två val – är det dags för att köra rally.

Man svävar in till bilen och en nedräkning börjar – sedan bär det iväg. Man ser genast att spelet är mycket snyggt. Detaljrikedomen är hög, man kan se massor av små detaljer – till exempel skymtar man när föraren växlar om man har spelvy utanför bilen. När bilen drar iväg, då känns det med ens att den så kallade rallyfysiken finns där – den man har vant sig med från Colin McRae och Sega Rally. Det var ju just spelkänslan som inte fanns på plats i den tidiga versionen, men nu är den alltså där. Bilen är lätt att köra och man kan ta de snävaste kurvorna på ett totalt kontrollerat sätt. Till och med när man misslyckas vet man om det innan, för det är ens eget fel.

Grafiskt är det som sagt snygg och detaljrikt. Huruvida banorna är autentiska med de verkliga – de har jag ingen aning om och det känns inte sådär jätteviktigt. Banorna är i alla fall trovärdiga och snygga att se på. Varje underlag fungerar för övrigt olika att köra på, men det säger sig självt att vinterrally i Sverige är halt och kräver en del teknik, medan till exempel att köra på asfalt i Sydeuropa är snabbt och mindre tekniskt.

Banornas uppbyggnad är överlag bra, de kräver en del av spelaren, men å andra sidan kan man med rätt tillvägagångssätt skära kurvor och tjäna dyrbara sekunder. Det som inte är så bra är kollisionerna med olika föremål längs banan. Om man till exempel kör in i ett vägmärke i full hastighet, då tvärstannar bilen och man fastnar på stolpen – borde inte den ge vika och bara bromsa upp hastigheten? De plastremsor som markerar hur banan går är dessutom helt omöjliga att forsera. Kör man in i en sådan är det som att köra in i en mur. Det gör att om man hamnar på fel sida om en sådan banmarkering, då kan man inte köra igenom den för att komma tillbaka till banan, man måste runt om. Är man för läge utanför banan, då blir man tillbakaplacerad automatiskt. Ibland är det jättebra, för att det inte alltid är så kul att när man fastnat på ett udda ställe – till exempel i en sluttning bakom några platta träd, ni har säkert också varit där – och tappar ointagliga sekunder, som är rätt vanligt i många rallyspel. Dock är det ibland lite väl snabbt som man blir tillbakaplacerad och det gör att om man kör åt skogen förlorar man inte speciellt mycket på det. Ibland händer det också att datorn placerar om en på banan bara för att man sladdat utanför själva vägen och kört på fel sida om de markeringar som finns med runt 100 meters mellanrum – det är mer än irriterade. När man blir omplacerad är man redan tillbaka på vägen och har kört en bit. Man blir alltså i en sådan situation tillbakaflyttad till det ställe man körde av vägen och förlorar några sekunder helt i onödan. Eftersom man redan har varit utanför banan och harvat i en betydligt lägre hastighet än man hade haft på själva vägen tycker i alla fall jag att det är straff nog allt som oftast.

Det finns tre svårighetsgrader, lätt och normal är valbara från början, men svår kräver att man klarar normal. Det som är ett problem här är att normal är på lite för lätt. Utan att ens koncentrera mig nämnvärt vann jag alla tävlingar – utom två, där jag råkade braka av vägen rätt ner i stora raviner gång på gång på grund av bristande koncentration. Tyvärr var det nödvändigt ont att köra igenom normalnivån, för att komma till den mer attraherande svåra nivån. Även den svåra är inte sådär otroligt svår och hade gott kunnat kallas normal. Jag ska inte ens gå in på hur lätt den lätta är.

Bilarna tar skada, men på ett lite onaturligt sätt. Sladdar man in i nåt händer inte så mycket, det slår bara några gnistor om plåten. Det krävs att man dammar in hårt med sidan eller kör rakt på stolpe eller liknande för att varningslamporna ska börja lysa. Lyckas man dra rakt in i till exempel en telefonstolpe och lamporna tänds får bilen helt andra förutsättningar och styr gärna självmant åt nåt håll. En lustig sak är att om man kör över ett krön och flyger en si sådär 20 meter rakt ner i en bergvägg – då får man ingen skada alls. Jag förstår att det skulle vara tråkigt om man fick game over varje gång man brakar av vägen, men någon märkbara skada borde man väl erhålla i alla fall? Kör man av vägen förlorar man alltså mindre på det än att köra in i en stolpe till exempel. För att fortsätta på den lustiga banan, råkar man landa på hjulen när man flyger av, då kan man få skada om man har otur – men man får det inte om man landar på taket.

Om man bortser från icke penetrerbara plastremsor, lite udda skador på karossen och konstiga svårighetsgrader är det inte mycket att klaga på. Den naturliga frågan är om WRC ger Colin McRae Rally en match – och det gör det definitivt. WRC har allt som Colin McRae Rally erbjuder och är dessutom mycket snyggare, vilket är naturligt då det är till Playstation 2 och Colins spel till Playstation. Även om det inte är perfekt tar WRC alltså en tätplacering, åtminstone till Codemasters får möjlighet att försvara titeln, och är ett mycket bra köp för de som gillar racing – speciellt rally.