7.5

Super Monkey Ball Banana Blitz

Aporna i Super Monkey Ball är tillbaka och den här gången är de bättre än de varit på länge.

Super Monkey Ball dök upp från ingenstans nästan och blev snabbt ett enormt populärt bland spelare. Uppföljare efter uppföljare har sedan släppts och konceptet har inte riktig klarat av att hålla sig fräscht. Tills nu.

Aporna har Nintendos nya kontroll att tacka för att deras senaste spel är så pass roligt som det är. Spelkonceptet är nämligen det samma, men kontrollen gör att spelet blir roligare. Konceptet går ut på, i huvudspelet, att man ska rulla en bubbla innehållande en apa. Det gäller att plocka upp bananer på banan, inte falla ut och hoppa över hinder med mera. I det stora hela är spelet en digital version av klassiska Labyrint, det vill säga en träleksak där man försökte styra en kula utan att få den att rulla ner i något av de många hålen längs banan.

Huvudspelets bubbla rullar man genom att luta kontrollen framåt, bromsa upp eller rulla bakåt genom att luta den bakåt, vicka i sidled givetvis genom att luta kontrollen. Upplägget är lika simpelt som alltid, men det räcker för att vara kul, speciellt med Wii-kontrollen som sagt.

Utöver själva huvudspelet kan man spela massor av minispel. Dessa kan vara att kontrollera en ubåt, skjuta apor på ballonger, landa ett rymdskepp, köra racing, valla får eller slå på huvuden som hoppar upp ur hål. Allt är ganska ordinärt, men det blir roligare med Wii-kontrollen. Eftersom kontrollen är känslig kan vissa minispel vara rätt frustrerande, medan andra är busenkla och nivån är lite ojämn. Eller så är jag bara mer talangfull – eller talanglös – på vissa saker?

Jag har spelat Super Monkey Ball Banana Blitz med en tjej som inte är van att spela tv-spel, hon har haft jättekul – det har hon i och för sig haft med Singstar, Guitar Hero II, Viva Pinãta, Wii Sports och Wii Play också. Slutsatsen blir att det är ett spel som tilltalar nya spelare, vilket är den gemensamma nämnaren för alla spelen om du inte upptäckte det.

Grafiskt sett är det inget underverk, men det är charmigt varmt och ser ut som man förväntar sig. Musiken är lite rockig pop och Wii-kontrollen skränar som bara den i vissa av minispelen.

Super Monkey Ball Banana Blitz är överraskande kul, men har kanske inte världens längsta livscykel.