6

Monster 4×4 World Circuit

Placera din Wii-kontroll i en medföljande plastratt och ge dig ut med din Monster Truck.

Monster 4×4 World Circuit går ut på att köra monster trucks. Det är knappast något nytt under solen, och i vanliga fall vore det väl inte ett spel man såg åt två gånger i butikshyllan. Det som överhuvudtaget gör det intressant är givetvis Wii-kontrollen. Och den funkar faktiskt bra. Efter lite träning skulle jag säga att det är ungefär lika bra som att styra med vanlig analogspak. Inte bättre, men inte sämre heller. På en punkt är däremot Wii-kontrollen överlägsen, närmare bestämt känslan. Även om det inte är lättare än att styra på vanligt sätt så är det däremot klart roligare. För att ytterligare bättra på detta har Ubi Soft varit snälla nog att slänga med en liten plastratt som man monterar Wii-kontrollen i.

Det är inget fett force feedback-hjul direkt, men det funkar. Och eftersom den inte sitter fast i någon bas har den en annan fördel, nämligen att man kan rotera den i alla led. Något Monster 4×4 World Circuit nyttjar för att kontrollera bilens lutning när man hoppar. Förutom att se till att man landar någorlunda rakt kan man även göra volter och trick genom att snurra på ratten och lyckas man bra kan man se fram emot en stunds turbofart när man tar mark igen.

En välgjord luftmanöver fyller dessutom på nitromätaren lite, vilket man också kan göra genom att köra över bonusföremål som ligger här och där. För att aktivera nitrot för man hela rattanordningen in mot skärmen, en lättfattlig och lättanvänd lösning. Det finns även lite andra saker utspridda över banorna, mest tongivande är de brinnande oljetunnorna som man kan skicka in i andra bilar för att stoppa dem ett tag.

Monster 4×4 World Circuit får ett minus i kanten för att det saknar automatsparning, varje gång man vill sluta spela måste man gräva i menyerna och spara manuellt. Lite jobbigt i längden, men framförallt drygt första gången man spelar innan man hunnit upptäcka det. Jag satt i alla fall och svor när det visade sig att jag fick börja om från början igen. Men överlag är Monster 4×4 World Circuit ett ganska skoj spel, grafiken ser ut som ett tidigt Playstation 2-spel och bandesignen är ganska anonym, men körkänslan är schysst och det är väl det viktigaste. Om inte annat kommer man säkert ha nytta av plastratten i kommande bilspel som använder liknande kontrollmetod.