7.5

Baron: Fur is Gonna Fly

Baron: Fur is Gonna Fly

Ett förträffligt partyspel med stark identitet.

Unikt
Det första som möter spelaren är härligt imiterad ragtime-musik, som mycket väl skulle kunna vara 100 år gammal – ifall man inte lyssnar på sångtexten. Den känslan följer sedan med en genom menyvalen där piloterna – som alla är djur – är klädda efter 1910-talet. Stilen på alla dessa pryda typer tillsammans med musiken ger Baron: Fur is Gonna Fly en helt egen stil som står ut i mängden.

Upp till åtta spelare
Upp till åtta spelare kan samtidigt slåss om luftrummet i det här underhållande flygplanskaoset, för alla som har kontroller så det räcker. Flygplanen behöver manövreras rätt för att komma dit man vill, de fysiska lagarna gör sig åtminstone lite påminda. Inför varje match får piloterna också ta med sig en specialattack som kräver väntetid mellan nyttjanden. Här finns det rutten fisk, skruvstäd, eldkastare och mycket annat att välja på – alla beter sig annorlunda och kräver därför olika strategier.

Det finns många sätt att spela på. Allt från enkla matcher där alla pangar på alla till matcher där mynt efter fallna motståndare måste plockas upp för att vinna. Ett favoritläge är då två lag ska måla spelplanen med så mycket av sin färg som möjligt för att vinna. Matchernas längd och antal datorstyrda spelare kan enkelt justeras.

Baron: Fur is Gonna Fly är riktigt kul, tyvärr är grafiken ojämn. Piloternas karaktärsporträtt är urläckra, men bakgrunden på spelplanen, med alla moln och explosioner inkluderade, tillhör nästan ett annat spel. En mer jämn nivå på den uttänkta Första Världskriget-stilen hade kunnat ge det ännu högre betyg. Men trots det erbjuder den här mjukvaran på en suverän tid i goda vänners lag.