8.5

Super Mario Advance 3: Yoshi’s Island

Marios teoretiskt sett första och tekniskt sett senaste tvådimensionella plattformsäventyr har släppts till Gameboy Advance. Mario själv gör dock inte så mycket ”plattformande” den här gången, det lämnar han åt den gröna tungviftande dinosaurien Yoshi. Han gör det inte av ren lathet utan mer av inkompetens, då han endast är en liten baby i det här spelet och kan inte göra annat än att rida på Yoshis rygg. När Yoshi blir skadad på något sätt tappar han Mario som flyter iväg i en bubbla. Då börjar en begränsad tid att räkna ner och när denna tid tagit slut blir Mario tillfångatagen av Baby-Bowsers följeslagare. Så vad gör egentligen Mario på Yoshis rygg redan som bebis? Jo han ska rädda hans käre lillebror Luigi som blivit babynappad av Baby-Bowser. Precis som de andra delarna i GBA-serien så är Super Mario Advance 3 en konvertering från Super Nintendo. Eftersom Yoshi’s Island var bland de sista spelen att släppas till Super Nintendo var det förmodligen många som gick miste om detta fantastiska plattformsäventyr. Nu är er andra chans här – missa den inte.

Yoshi’s Island var som sagt ett av de sista spelen till SNES och använde det mesta av konsolens grafiska kapacitet, så som till exempel SuperFX-chipet som gjorde ”pixel-scaling” möjligt på nya nivåer. Grafiken var och är även nu i GBA-form väldigt detaljerad, färgglad, ren och tydlig. Den ser ibland ut som om den vore handmålad av någon Japansk vattenfärgskonstnär, vilket ger spelet mycket av sin stora charm.

Kontrollen är även den klockren i klassisk Mario-anda och Yoshi kan – självklart – sluka sina fiender med sin tunga, samt att kämpa sig extra högt i sina hopp genom att springa i luften. Han kan även svälja sina uppätna fiender och på så sätt göra om dem till ägg, vilka han sedan kan skjuta iväg i valfri riktning. Yoshi’s Island är ett mycket stort spel och bjuder på mycket spelvariation i form av minispel och stora bossar. Det har även en livslängd utöver det vanliga då man kan gå tillbaks till alla spelets banor för att försöka få en högre high-score och genom detta låsa upp fler bonusbanor. Musiken och ljuden är precis som allt annat i spelet i samma stil som Marios tidigare äventyr mycket trallvänlig och passande.

Mario Advance 3: Yoshi’s Island tillhör de bästa tvådimensionella plattformsäventyr som någonsin gjorts och ger GBA-biblioteket ännu en topptitel. Har ni inte spelat SNes-versionen tidigare är Yoshi’s Island ett måste.