6.5

Speedball 2: Brutal Deluxe

Text: VillaS

Inte bara Super Nintendo-spel som återupplivas på GBA – här kommer en uppföljare på klassiska Amiga-spelet Speedball.

Handboll utan regler, låter det kul? Det är i stort sett detta som man får uppleva när man spelar Speedball 2: Brutal Deluxe i portningen av det gamla Amiga-spelet med samma namn. Någon gång i framtiden har det utvecklats en sport vid namn Speedball med i stort sett bara en regel; mest poäng när tiden är slut vinner.

Det första som slår en när man sätter igång spelet är att det nog slår rekord i antal visade skärmar med utvecklarnas loggor innan själva spelet startar. Väl inne i menyn märker man snabbt att det fungerar som de flesta andra fotbolls- och hockeyspel. Man kan välja att spela snabbmatch, cup eller liga, men också om man vill spela själv eller mot en mänsklig motståndare – vilket förmodligen är riktigt kul om man har möjlighet. Speedball 2 känns nämligen som ett perfekt flerspelarspel och jag tvivlar inte en sekund på att en het match kan förstöra en vänskap för livet. Tempot är högt och tacklingar förekommer flera gånger per sekund, passningsspel är svårt att få till eftersom det inte finns någon knapp för ändamålet och likaså kan det vara knepigt att dribbla om motståndet är tillräckligt bra. Det blir kort sagt en jäkla gröt i de hetaste matcherna och det är ofta mer tur än skicklighet om man får in bollen i mål. Men kul är det… för det mesta i alla fall. Spelet har nämligen en tendens att upprepa sig om och om i oändlighet, och det enda som skiljer en match från den ena är oftast färgen på motståndarlagets rustningar.

Spelkontrollen består endast av styrkorset samt A-knappen som fungerar som en alltiallo knapp. Passa, skjuta, knuffas och glidtackla, allt sköter man med en knapp vilket kan låta konstigare än det är. Dock så kan man inte undgå att det blir ett frenetiskt hamrande på både styrkors och knapp eftersom tempot i spelet är högt, väldigt högt till och med, och detta resulterar efter ett stunds spelande i kramp både i höger och vänster tumme.

Om man spelar liga, som i mitt tycke är det roligaste spelsättet, börjar man i division två men om man sköter sig och slutar på någon av de två översta placeringarna blir man uppflyttad till den första och högsta divisionen. Tyvärr är det lite oklart hur mycket poäng som delas ut efter en seger och ofta varierar det från match till match. Efter varje omgång i ligan får man ett slags pengar som man kan använda till att antingen köpa uppgraderingar åt sina spelare alternativt köpa in nya spelare till klubben. Det går även att flytta om spelare på olika positioner i laget men det går inte att byta uppställning, det vill säga spela 2-3-4 istället för det förbestämda 3-3-3. En möjlighet som jag inte tror att jag är ensam om att sakna.

Så varför ska man köpa just Speedball 2, svaret är att det ska man inte, om man inte är ett stort fan av serien sedan tidigare eller har ett onödigt stort förråd av pengar. Visst kan spelet vara kul i mindre omgångar men det vägs upp av att det är väldigt ovarierat och ytligt. Managerdelen kan låta stor och maffig på pappret men i själva verket är den inte lika kul och den störs dessutom av ett onödigt krångligt gränssnitt som gjorde att jag bland annat sålde en av mina bästa spelare av misstag.