5

Jurassic Park 3 – Park Builder

Text: SuperIke

Alla känner väl till Jurassic Park-filmerna. Nyligen kom del tre ut på biograferna och i samband med biopremiären kom ett nytt spel till Gamboy Advance. Det här spelet handlar om att sköta en dinosauriepark, få den att gå runt ekonomiskt och samtidigt underhålla gästerna. Spelet kan placeras i samma genre som till exempel Sim City och Theme Park. Målet

med spelet är inte bestämt på förhand, utan något man bestämmer själv. Antingen att bli så rik som möjligt eller att ha så många missnöjda besökare som möjligt utan att gå i konkurs, valet är upp dig.

Spelet skiljer sig en hel del från filmerna med samma namn i och med att de fokuserar helt på management och inget på action. Faktum är att det hela är väldigt gulligt och dinosaurierna känns mer som små söta snuttedjur än väldiga blodtöstande monster som de framställs som i diverse Hollywood-produktioner. Likheter med filmerna finns naturligtvis. Man forskar fram nya arter av dinosaurier genom att skicka ut forskningsteam över hela världen och som tar med sig fragment av DNA-molekyler hem till parken. Med hjälp av dessa kan man föda upp nya djur att stoppa in i de inhägnade områden till besökarnas förtjusning.

Spelet är lite konstigt uppbyggt i och med att spelet startar direkt utan någon sorts introduktion tills spelets regler, vilket kan göra det lite klurigt att komma igång innan man luskat ut hur parkerna bör konstrueras. En kort presentation av hur man sätter upp en enkel park hade inte skadat. När man väl har fått igång sin park visar det sig att det inte finns så

förfärligt mycket man kan göra. Man kan bygga flera restauranger, flera presentaffärer med olika presenter i men i det stora hela blir det mest mer av samma, om man så säger.

Grafiken lämnar en del att önska. Det ser mest ut som ett Gameboy Color-spel. Med avsaknad av sköna mellansekvenser och annat ögongodis blir betyget på grafiken helt klart underkänt. Det är lätt att navigera runt mellan de ganska få menyer som finns men de skärmar som dyker upp för att hantera de olika husens funktionalitet är bara för tråkiga.

Jag tyckte att det här spelet var tråkigt. Där var det sagt. Men annat var kanske inte att vänta då många spel som bygger på filmlicenser ofta verkar vara hafsverk. De största felen med just det här spelet är att det känns som om det saknar det djup man hittar till exempel i Sim City. Sedan att grafiken är tråkig och ljudet så gott som obefintligt gör att det känns som om man helst lägger pengarna på ett annat spel.