8.5

Super Street Fighter 2 Turbo Revival

Text: SuperIke

Street Fighter serien har funnits ända sedan 1987 då det första spelet med de bråkande Ryu, Ken, Chun Li, M. Bison och E. Honda med flera kom ut på arkadmaskiner runt om i världen. Sedan dess har det hunnit bli många spel på många olika konsoler. Street Fighter 2 Turbo Hyper Fighting till Super Nintendo anses av många vara den mest framgångsrika av alla Street Fighter spel.

Street Fighter karaktärerna har även fightats med hjältar från andra spelserier som SNK:s ”King of Fighters” och från Marvel Comics serietidningar. Två långfilmer, en animerad och en vanlig spelfilm, har man också hunnit med men det mest udda kanske är ”Super Puzzle Fighter 2 Turbo”, vilket är ett Tetris-liknande pusselspel som bygger på Street Fighter-serien och släpptes till Sega Saturn och Sony Playstation.

Nu får det vara nog med historielektion och det leder oss förstås rakt till dags dato. För nu är ett nytt Street Fighter-spel på gång och den här gången är det Gameboy Advance som förärats. Den omöjligt långa titeln lyder alltså ”Super Street Fighter 2 Turbo Revival”, vilket kanske syftar till att Street Fighter nu äntligen är tillbaks på toppen.

Capcoms spelserie har alltid varit känd för sin stabila skärmuppdatering på 60 stycken per sekund och det här spelet skiljer sej inte på den fronten. Spelet känns snabbt och precist, vilket är mycket viktigt för ett 2D-fightingspel. Att det sedan innehåller detaljerade miljöer, bra effekter och musik, 16 olika karaktärer med möjlighet till en massa olika slagkombinationer och kast gör att det känns som en gedigen produkt. Det finns dock några småsaker jag vill anmärka på och det är att när man spelar på det långsamma ”Normal Mode” så känns det som om animationerna har lite för få bilder men det syns inte lika tydligt när man kör lite de lite snabbare ”Turbo”-lägena. En annan liten miss tycker jag är att man inte kan spara sina inställningar man har gjort, till exempel svårighetsgraden och knapparnas konfiguration. En till sak jag kan irritera mig på är att men inte kan trycka ”B” för att gå tillbaka i menyerna, så det gäller hela tiden att veta hur man ska navigera. Men som ni märker så är alla ganska små fel som man kan se mellan fingrarna med.

Det roligaste med den här typen av spel är ju att spela mot sina kompisar och det kan man även i Super Street Fighter 2 Trubo Revival. Med hjälp av en länkkabel kan man koppla ihop två stycken GBA och spela mot varandra. Notera dock att man behöver varsin kassett för att spela vilket kanske är lite synd, då det känns som om det hade gått att lösa om Capcom bara hade lagt lite mer energi på problemet (eller inte varit så snåla/Red).

Små fel finns det alltså, men på det stora hela är det kul att spela och det väger så mycket tyngre än bristen på sparfunktioner och att inte kunna backa i menyerna – därför blir det ett högt betyg. Jag skulle vilja rekommendera det här spelet till alla som gillar fighting-spel och är man ett fan av Streetfighter-serien är det ett måste.