7.5

Spider-Man Mysteric’s Manace

Text: Millenia

Jag går rakt på sak så att vi kan ta allt det trevliga med detta spel senare, man ska ta tjuren vid hornen som sagt.

Den stora irritationskällan i detta spel är dess sparfunktion, det är nämligen en lösenordsbaserad sådan. För er som tidigare varit lyckligt obekanta med ett sådan sparsätt så går det kortfattat ut på att när Game Over infinner sig så tilldelas spelaren en – oftast onödigt lång – kod med både siffror och bokstäver. Denna kod gäller det att du har koll på eftersom den vid nästa speltillfälle ska skrivas in för att du ska hamna på samma ställe där du var senast. Jag reagerar extra starkt när det gäller sparning till ett bärbart spel eftersom du inte alltför ofta ha ett stort anteckningsblock med dig då du sitter på busshållplatsen.

Hade detta varit ett gammalt Game Boy spel från 90-talets början hade jag haft förståelse, det har jag inte nu när vi är inne på slutet av 2001 och konsolen är Gameboy Advance så finns det inga ursäkter för utvecklarna Vicarious Visions – bakläxa blir det för detta är någonting som vi definitivt inte vill uppleva igen. (Förmodligen är det Activision själva som tagit beslutet, det kostar pengar att ha batteri i cartridgen – så det är nog snålhet i grund och botten. Dock borde man kunna förvänta sig en sparfunktion i alla GBA-spel./Red)

Detta var det största negativa delen och nu när otrevligheterna är avklarade kan vi gå vidare till dem betydligt trevligare sakerna.

Allt såg ut att bli en helt vanlig dag för Peter Parker, ni har säkert redan nu listat ut att så blev det inte. Rhino, Hammer Head och Big Wheel har fuffens för sig så Peters planer för dagen – vilket innefattade slappande framför tipsextra med några polare – fick skjutas på framtiden. Peter tar på sig spindeldräkten för att befria New York från detta ohyggliga pack.

Spel har lånat lite av andra genres som till exempel fightingspel, äventyr och Shoot’em up. Av dessa så är det främst fighting som visar sig mest, för när du möter fulingar på gatorna – och det gör du nästan hela tiden – kan du variera dina slag genom olika kombinationer, uppercut, spin kick, leg sweep och så vidare, det är du som bestämmer hur fighterna ska se ut, istället för att endast hysteriskt trycka på B-knappen kan du få fighterna att se riktigt vackra ut.

Förutom att möta fienderna öga mot öga i en tät strid kan du använda fegtaktiken, vilken går ut på att skjuta spindelväv på skurkarna istället. Även det fungerar förträffligt, men nackdelen med denna metod är att ditt förråd av väv inte är outtömligt, men det tar sällan slut eftersom ny spindelväv är rikligt placerad både här och där.

Grafiskt så är det ett mycket bra spel, spindelmannen rör sig otroligt fint och smidigt, till skillnad från en viss Nathan i Castevania (Castle Vania som för övrigt fick en femma här på FZC/Red). Bakgrunderna kunde dock varit snyggare, men det är inget man stör sig speciellt på. Det är trots allt killen i rött och hans kombattanter som man kikar på under spelandet. Är du efter ögongodis så är detta antagligen ett spel i din smak.

Musikdiggare bör dock söka lyckan på annat håll, för i detta spel så tenderar bakgrundsmusiken att, som i alltför många spel dessvärre, att bli väldigt enformig eftersom variationer på huvudslingan inte är så vanligt förekommande.

En av dem många fördelarna med detta spel är den, alltid lika välkomna, funktionen att välja hur svårt man vill att det ska vara. Det finns tre nivåer att välja på, Easy, Normal och Super Hero, vad som är lätt och svårt borde nog ni förstå utan en översättning från min sida.

Sådant här ökar definitivt spelets livslängd och är någonting vi vill se mer av i framtiden.

Jag har nästan kommit över det stora hat som blossades upp inom mig när sparformen avslöjades och börjar sakta och säkert att tycka om detta spel. För när anteckningarna väl är framplockade och man satt sig i favoritfåtöljen så kan man bli kvar där ett tag. Mycket på grund av den utsökta spelkänsla som finns i detta spel.

Är du ute efter ett varierande plattformsspel och inte har alltför mycket emot att skriva ner långa koder på är detta spelet för dig, rekommenderas.