8.5

Super Mario Advance

Text: Vesslan.

När Nintendo släpper en ny konsol finns ett Mario-spel tillgängligt allt som oftast. Så även den här gången.

Super Mario Advance innehåller alla ingredienser som ett bra plattforms-spel ska ha, men är långt ifrån nytt. Faktum är att Super Mario Advance är en konvertering av NES-klassikern Super Mario Bros 2. Originalet kom till NES 1993 och det fanns även med i spelet Super Mario Allstars till SNES med förbättrad grafik. Detta blir alltså tredje gången Super Mario Bros 2 ges ut. Det är lite tråkigt att spelet inte är ett helt nytt och exklusivt, med tanke på att alla riktiga Mario-fans redan har klarat ut det här spelet ett antal gånger.

När man startar spelet får man se ett kort och ganska tråkigt intro när Mario, Luigi, Toad och Peach lyfter upp en text som det helt enkelt står Super Mario Advance. Du har nu bara två

saker att välja mellan. Single Player eller Multiplayer. Om du går in på Single Player får du nu välja vilket Mario-spel du vill spela av de två som finns att erbjuda. Det ena är Super Mario Bros 2 och det andra är Super Mario Bros. I Super Mario Bros ska du försöka

eliminera alla djur som kommer ut ur rören i toppen av banan. För att röja dem ur vägen hoppar du helt enkelt på marken de är på underifrån, vissa fiender kräver

att du ska hoppa på dem underifrån mer än en gång. När fienden väl kastar in handduken kommer det komma ett mynt ur något av rören och när du har tagit alla mynten är banan avklarad. Banorna är väldigt lika varandra, det ända som skiljer dem åt är att på banorna längre fram finns det mer och svårare fiender. Som vanligt alltså.

Det absolut bästa med Super Mario Advance är givetvis Super Mario Bros 2-konverteringen. Ett av de bästa inslagen med Super Mario Bros 2 är att man innan varje bana får välja vem man vill spela som. Fyra karaktärer finns att välja bland – Mario, Luigi, Toad och Peach. Dessa fyra är bra på olika saker. Mario stabil och genomgående bra på allt, Luigi hoppar väldigt långt, Peach kan sväva i luften och Toad är kvick på att dra upp växter och dylikt. På vissa banor spelar det stor roll vilken av de fyra du väljer. Är det till exempel en bana

med många ställen som du behöver hoppa på, är det mycket bättre att vara Luigi än Toad. Att man kan välja vem man vill vara innan varje bana är ett inslag som förlänger spelet en aning, eftersom banorna känns annorlunda beroende på vem man väljer.

Totalt finns det 20 olika banor, vilka är uppdelade i sju olika världar. Alla världar innehåller tre banor, bortsett från den sjunde som bara innehåller två. I slutet av varje bana får du möta en boss. Bossarna är väldigt lika varandra och de är inte speciellt svåra att besegra. När du har klarat bossen får du spela på en enarmad bandit, om du har tagit några ”speciella mynt”. På tal om speciella mynt, Nintendo har på varje bana gömt ett antal stora myntliknande saker som det står ”S” på. Ett bra tips är att försöka hitta alla sådana på alla banor. De 20 banorna i Super Mario Bros 2 är relativt snabbt avklarade, även om de i slutet är riktigt kluriga. Dessutom finns det extra hälsa lite var stans. Hittar man ingen växt där man är, då tar man och kastar en motståndare på några andra och vips poppar ett hjärta upp. Det gör ju inte spelet direkt svårare om man säger så.

Musiken är som i originalet, melodierna är alltså fortfarande väldigt glada och ger en och en annan flashback tillbaka till NES-tiden. Nu med GBA får man för första gången höra Marios röst på en bärbar konsol. Det är lika kul varje gång man hör Mario säga ”Just what I

needed”. Men det är ju inte bara Marios röst som finns inlagd, Luigi, Peach

och Toad kan också höras. Dessutom pratar även bossarna när man möter dem, de

kastar naturligt vis ur sig spydiga kommentarer.

Det är extremt kul att Nintendo har lagt in en flerspelarmöjlighet, för det är alltid lika kul att ta ett mynt framför näsan på sin kompis. När man spelar multiplayer kan man spela upp till tre kompisar samtidigt på banorna i Super Mario Bros. Det går ut på att samla ihop så många mynt som möjligt, den som har mest mynt i slutet vinner. Även om det inte är det mest avancerade spelidé, så ökar det spelvärdet.

Om man ser till spelets helhet så är Super Mario Advance ett väldigt bra plattformsspel. Spelet har inga stora brister och har som jag redan nämnt allting ett bra plattformsspel behöver. Mario har än en gång visat att han är kung bland plattformshjältarna.