8.5

Tony Hawk Pro Skater 2

Tony Hawk är inte bara en skatelegend, han är även en tv-spelslegend.

Vid den här tiden har väl alla spelat någon version i Tony Hawk-serien. Då vet ni redan hur spelet går till och hur otroligt bra det är. Vad ni kanske inte vet är hur den nya Gameboy Advance-versionen är – men det vet ni snart.

Tony Hawk Pro Skater och Tony Hawk Pro Skater 2 släpptes till Gameboy Color för några månader sedan, men inget av spelen kändes alls som sina konsolkusiner. De var otroliga besvikelser och fick mig att tro att man aldrig skulle kunna uppleva Tony Hawk utanför sitt spelrum. Men, så en dag såg jag bilder på ett spel som fick mig att tappa hakan, det var Tony Hawk Pro Skater 2 till Gameboy Advance. Jag trodde inte det var sant, för det jag såg var ju en nästan identisk bärbar version av Playstation-originalet.

Allt jag såg var lyckligtvis helt sant och nu när både Gameboy Advance och Tony Hawk släppts i Sverige kunde jag inte vara mer nöjd. Den lilla maskinen ger nästan allt som gjort serien så enormt populär. Man kan spela som valfri proffs-skatare, göra tusentals trick och combos, skata på de flesta av sina favorit banor från tidigare versioner. Alla banor har tyvärr inte tagits med i denna bärbara version, men de flesta finns där – till exempel hangaren, skolan, New Yorks gator och lagerhuset från det första Tony Hawk. Vissa banor har dock ändrats för att passa bättre till GBA.

Vad som saknas är möjligheten att skapa sin egen åkare och att bygga sin egen skate-park. En annan detalj som skiljer den bärbara versionen av Tony Hawk mot originalet är att man nu spelar med en fixerad kamera position och inte en kamera som följer efter spelaren. Det gör att första gången känner man sig lite yr och bortkommen, men efter någon timmes spelande har man vant sig och tänker inte ens på det. Dock ska poängteras att även när man är van kan det fixerade kameraperspektivet göra vissa av spelets mål frustrerande svåra. Man får nämligen inte ett så bra höjd och längd begrep.

Om det nu finns någon därute som aldrig spelat något Tony Hawk-spel förut, så är nog den här bärbara versionen kanske inte det bästa sättet att komma i kontakt med spelet. Den höga svårighetsgraden kräver nästan att du har spelat tidigare – åtminstone om du vill kunna utnyttja det till fullo. Tillhör du den stora skaran som redan spelat Tony Hawk Pro Skater 2 till Playstation och otroligt nog tröttnat på det spelet – då finns det nog inte så mycket mer att hämta här. Är du däremot en skateboardfanatisk gamer – som jag är – och inte får nog av skateboarding, då finns det inget bättre spel på bussen, tåget och rasterna i skolan.

Tony Hawk måste vara släkt med Tony Tiger, för det här spelet är verkligen ”GRRRREEAAT”!