7.5

Phantasy Star Collection

Text: VillaS

Spelhistoria på en och samma cartridge – det är vad Phantasy Star Collection levererar.

Under Segas storhetstid släppte Sega en serie rollspel under namnet Phantasy Star. Nu har de tre första spelen i serien förenats på en och samma kassett för att sprida glädje bland Gameboy Advance-ägarna.

Som redan nämnt är Phantasy Star Collection inte ett spel utan tre och dessa skiljer sig åt inom de flesta områden. De är inte heller några direkta uppföljare till varandra och det enda som de egentligen har gemensamt handlingsmässigt är att de utspelar sig i samma solsystem. Eftersom det är tre helt skilda spel de handlar om skulle det egentligen behövas tre separata recensioner, men jag ska ändå göra mitt bästa för att sammanfatta allting i en recension.

Phantasy Star-spelen är rollspel och har allt som man kan förvänta sig av ett sådant. Spännande handlingar – om än klichélika, massvis av vapen, rustningar och annat smått och gott, samt mycket, mycket mer. Av naturliga skäl varierar kvaliteten på grafik och ljud mellan de tre olika spelen där trean givetvis är mest avancerad. Grafiken är inte direkt dålig i det första spelet men det märks att det kom ut 1987 i Japan. Nostalgivågorna går höga – även hos mig, trots att jag tidigare aldrig spelat spelet. Musiken är en av spelens absoluta höjdpunkter med svängiga äventyrssymfonier och harmonisk stadsmusik som byter av varandra i en aldrig sinande ström. Jag har personligen inte hört så här bra spelmusik på lång tid. Trots att slingorna använder många färre stämmor än musiken i dagens spel lyckas de framkalla melodier som man glatt fortsätter att nynna på efter avslutat spelande.

Spelen har på det hela taget stått emot tidens tand väldigt bra även om de givetvis har sina brister. Till att börja med är det ofta svårt att veta man ska göra i spelen. Ett grunduppdrag finns för det mesta, men hur man ska nå dit får man ta reda på helt på egen hand. Dessutom är det ofta väldigt svårt att överleva i början av spelen och det krävs nästan att man tar ett tag på sig för att bygga upp sitt alter ego innan man sätter igång med sitt uppdrag. Ett tredje fel är att man inte kan spara var som helst i alla spelen. Detta gör att det blir svårt att spela under kortare stunder som buss- och tågresor eftersom man inte vet hur länge man behöver spela för att inte förlora det man just gjort.

Om man ser till helheten är Phantasy Star Collection ett utmärkt köp för den som är det minsta rollspelsintresserad. Visst är inte grafiken på topp och det märks att spelen har några år på nacken, men vad gör det när de är så pass välgjorda som de är. Man får dessutom tre spel för priset av ett, något som exempelvis Nintendo borde ta efter med sina gamla klassiker. För den som har spelat spelen tidigare i livet är det ett perfekt tillfälle för lite nostalgi. För den som inte gjort det är det ett utsökt tillfälle att ta igen lite försummad spelhistoria.