7.5

Pokémon Ruby & Saphire

Text: VillaS

Pokémon är tillbaka – snyggare än någonsin – och gör samtidigt debut på Gameboy Advance.

Pokémon är för många synonymt med gulliga små djur som under de senaste åren terroriserat barn och föräldrar med diverse varumärkesprydda prylar. Många har glömt bort att det från början var ett spel och för min del anser jag att Pokémon-flugan nått en alltför stor popularitet. Just när populariteten börjar mattas av släpper Nintendo ytterligare en del i sin populära serie.

För den som bott under en sten de senaste åren och inte vet vad Pokémon är kommer nu en liten kort sammanfattning. I en annan värld, lik vår men ändå inte, lever massvis av små djur kallade Pokémons fritt. Dessa används till allt möjligt och den främsta sysselsättningen som invånarna har är att fånga in Pokémons och träna upp dem. Målet med detta är att låta dem kämpa mot andra tränares Pokémon och i slutändan vinna ära och berömmelse. Spelar är en ung tränare vars mål är att bli den bästa tränaren i världen.

Det finns inte många spel som har haft sådan genomslagskraft som Pokémon. Efter ett antal uppföljare till Gameboy Color kommer nu två spel samtidigt till Gameboy Advance. Men det är inte mycket som skiljer sig från de tidigare delarna i serien. Nintendo har valt att satsa på samma framgångsrika koncept som tidigare. Och visst fungerar det även denna gång men det känns samtidigt lite tråkigt när de största förändringarna är lite färggladare grafik och ett antal nya Pokémons. Precis som tidigare gäller det att besegra åtta stycken gymledare för att slutligen ta sig an den stora utmaningen – att betvinga de fyra tränarna i Pokémonligan. Trots att man sett allt förut är det svårt att lägga ifrån sig spelet. Liksom tidigare är det riktigt kul att träna upp sina monster, spöa upp andra tränare, vara med i utställningar och allt annat som man kan göra i spelets värld. Att spelet dessutom innehåller över trehundra Pokémon att fånga borgar för många, många timmars spelande.

Grafiken har aldrig varit Pokémon-spelens starkaste sida och så inte heller denna gång. Förvisso är det bättre än tidigare men om man jämför med till exempel Golden Sun ligger Pokémon-spelen i lä. Inte heller ljud och musik imponerar särskilt mycket men de duger, precis som grafiken, och stör inte spelupplevelsen.

Många undrar nog om det är värt att köpa något av de två spelen – och i så fall vilket? Den som har sneglat på betyget i förväg anar att svaret på frågan är ja men riktigt så enkelt är det inte. Har man redan någon tidigare Pokémon-version och inte är överdrivet förälskad i de små krabaterna finns det roligare spel på marknaden. Har man däremot aldrig tidigare spelat något Pokémon-spel är det i stort sett ett måste att införskaffa någon av de nya versionerna på studs. Likaså om man har möjlighet till flerspelarläget eftersom en stor del av spelupplevelsen ligger i att träna upp sina Pokémons för att slåss mot kompisarnas dito. Vilket spel som du ska köpa är i stort sett upp till vilken av de två färgerna du gillar bäst – blå eller röd – då de i princip är samma spel. Hur som helst har Nintendo här en säker storsäljare; ta skydd allesammans – Pokémon är här igen.