7.5

The Getaway Black Monday

Londons brottslingar skyr inga medel, men det gör inte Londons polis heller.

Sonys egen Grand Theft Auto-spel – The Getaway – är tillbaka med uppföljaren The Getaway Black Monday. Ett spel som är mycket efterlängtat men som kommer i en helt galen period kan tyckas. Flera miljoner Playstation 2-ägare sitter som klistrade med GTA San Andreas i skrivande stund och då de två spelen är relativt lika bör det vara ett farthinder för Sony.
I Black Monday återanvänds det London som sågs i första spelet, med ett par uppdateringar då även den där trista staden väst om oss renoveras. Tekniken med att använda riktiga skådespelare har naturligtvis inte övergivits, men i uppföljaren har de initiala bytts ut och nya kommit till. Skulle faktiskt vilka säga att den polis man spelar kan vara en av världens tråkigaste skådisar – han är tråkig till utseende och drar upp axlarna till öronen. Dåligt val enligt mig.
Spelet börjar med att man är den tidigare nämnda och sågade polisen. Han är lyckligtvis lika våghalsig som tråkig och det är en jäkla tur, annars hade jag somnat vid spelkontrollen. Det blir action från första stund, i princip i alla fall. Köra bil på vänster sida av vägen är actionladdat kan jag meddela. Inom en ganska snar framtid hamnar man i eldstrid och jag hade minnen av att jag gillade den biten i första spelet, men nu sitter jag mest och förvånar mig över hur stelt det är samt hur sakta karaktären rör sig. Den stela polisen är inte den enda karaktären i spelet lyckligtvis, utan man får även spela med bland annat en kriminell rackare och ung tjej med på tok för mycket entusiasm.
Grafiken är snygg och spelet är mycket genomarbetat. Utvecklarna har varit smarta och då de förmodligen inte fått rättigheter till att använda Mercedes-bilar har de i stället licensierat Brabus som gör upphottade versioner av Mercedes. De är en så kallad officiell stylingpartner så som AMG och Cosworth med flera.
Tekniken med att använda riktiga skådespelare är ett jättebra initiativ, men då de är helt okända blir det lika kul som att se en okänd hyrfilm – det blir inga Hollywood storfilmsvibbar. Om ni hänger med på vad jag menar. Det hade varit mycket roligare om de haft möjligheten att använda skådespelare som man känner igen, det hade höjt den delen av upplevelsen.
Nu är dock inte kändisbiten det viktigaste i spelet, utan faktum att det känns stelt och långsamt. Det här beror till stor del på att jag spelar GTA San Andreas parallellt med Getaway och GTA är så mycket mer actionfyllt. Jag skulle vilja säga att alla som gillade första spelet kommer att gilla uppföljaren, men då jag själv var en fan av det första är det tydligen inte så. Ett problem med hela spelupplägget är att man slaviskt måste följa handlingen, vilket gör att man inte kan sväva ut på egna upptåg. Vad är då meningen med en stor stad och massor av yta om man inte får använda den enligt eget önskemål?
Getaway Black Monday är ett bra spel, men det kan inte tävla mot de bästa i genren – vilket är alla GTA III-serien.