Svenska spel för 20 år sedan
Idag är Sverige en av de ledande nationerna inom spelvärlden med hits som Minecraft, Candy Crush Saga och Battlefield. Fler än 4000 personer arbetar med spel i Sverige och omsättningen på 12 miljarder ligger på samma nivå som svenska lastbilsexporten. Hur såg det ut för 20 år? 1998 var det knappt 200 personer som kunde kalla spelutveckling ett riktigt jobb och antalet studios var betydligt färre. Martin Lindell har valt ut några svenska spel som släpptes 1998.
Auto Destruct
Vilka gjorde spelet? Neurostone låg i Stockholm och hade skapat Elitserien 95 och 96 till Mega Drive.
Vad för spel var det? Racing och action i ett. Tävlingschauffören Booth med sin vapenutrustade bil ska hämnas sin familj som mördats av terrorkulten Disciples of Lazarus.
Hur gick det? Överlag fick det bra betyg. Super Play konstaterade att Auto Destruct är en lyckad Playstation-debut för Neurostone och gav betyget 88/100.
Vad hände sen? Färdigställandet av Auto Destruct blev början på slutet för Neurostone. De flesta var utbrända och slutligen lades företaget ner. Några fortsatte inom spelbranschen och finns idag på bland annat Epic, Avalanche och Warner Bros.
Ovan: Auto Destruct, Neurostone.
Jeremy McGrath Supercross 98
Vilka gjorde spelet? Atod i Helsingborg som grundades i slutet av 80-talet.
Vad för spel var det? Ett motorcykelspel med föraren Jeremy McGrath som omslagspojke. Atod fick fria händer och det resulterade i allt annat än ett spel för motorsportspuritanerna. I tävlingarna kunde man t.ex. köra genom en ladgård.
Hur gick det? Projektet var nära på att ställas in, men Atod lyckades köra spelet i mål och till allas förvåning blev Jeremy McGrath Supercross 98 en stor hit med över en miljon sålda exemplar.
Vad hände sen? Atod fortsatte skapa spel i flera år och genom olika uppköp och bolag gick de under namn som Warthog Sweden och Eidos Interactive fram till 2009. Idag syns flera gamla Atod-medarbetare på bland andra King, Localize Direct och Pixelbite Games.
Ovan: Jeremy McGrath Supercross 98, Atod.
Polis
Vilka gjorde spelet? Studion Vision Park som hade sina rötter i Tati som tillsammans med Aniware skapade dundersuccén Backpacker.
Vad för spel var det? I rollen som en utredare ska man förhöra personer inblandade i fallen och försöka lösa mordgåtor. Det kryddas av videofilmer och i ensemblen syns bland annat den tidigare rikspolischefen Tommy Lindström, mest känd för utredningen av mordet på Olof Palme.
Hur gick det? Polis hyllades med högsta betyg i PC Hemma och Expressen tyckte det är ”bättre än serierna på tv”. Framgången ledde till att spelet fick två uppföljare.
Vad hände sen? Vision Park som studio lades mer eller mindre ner i samband med olika samgående mellan flera spelföretag som resulterade i PAN Vision tidigt 2000-tal, en distributör som finns kvar än idag när detta skrivs.
Ovan: Polis, Vision Park.
Kula World
Vilka gjorde spelet? En liten studio vid namn Game Design Sweden i Stockholm.
Vad för spel var det? Spelaren styr en boll genom finurliga banor med olika svävande plattformar där nycklar ska samlas ihop för att ta sig vidare till nästa nivå.
Hur gick det? Kula World hyllades av media. Super Play skrev vitsigt nog ”mer kul än så här kan det knappast bli” och kallar det för Sveriges svar på Tetris.
Vad hände sen? Game Design Sweden köptes upp av designkollektivet Acne och började göra minispel på nätsidan netbabyworld.com. Talangen från Game Design Sweden lever vidare och har medverkat i spel som Candy Crush Saga, Mirror’s Edge och Wolfenstein 2: The New Colossus för att nämna några.
Ovan: Kula World, Game Design Sweden.
Motorhead
Vilka gjorde spelet? DICE som fortfarande låg i Göteborg när spelet skapades.
Vad för spel var det? Racingspel där strömlinjeformade bilarna viner fram i stämningsfulla miljöer som sträcker sig från hypermoderna men mörka stadskärnor och dystra fabriksområden till öppna gröna landskap.
Hur gick det? Det fick överlag goda recensioner såväl på PC som på Playstation. Spelet fick stor spridning på PC då det följde med på köpet till många 3D-kort, vilket ledde till att Motorhead blev deras första miljonsäljare.
Vad hände sen? DICE fortsatte göra racingspel som bland annat Rally Masters och RalliSport Challenge. 2002 släpptes Battlefield 1942 och resten är historia.
Ovan: Motorhead, DICE.
Texterna bygger på researcharbetet av Thomas ”Sol” Sunhede och Martin Lindell som gjorde Svensk Videospelsutveckling.