7.5

Tekken Advance

Text: SuperIke

Tekken-serien har funnits länge och har varit väldigt framgångsrik, men fram till alldeles nyss har den varit exklusiv för Playstation- och Playstation 2-ägare. Nu gör Tekken debut på Nintendos handhållna Gameboy Advance.

Tekken är som de flesta vet ett fightingspel där det enda spelet handlar om är att puckla på varandra så mycket man orkar. I de vissa spel av den här typen kan det finnas någon sorts story, men den är ofta så tunn att den inte märks. Tekken Advance är inte ett sådant spel. Istället har man valt att steka hela den biten och satsa fullt ut på att spelkänsla ska driva spelet

framåt. Jag tycker också att man lyckats ganska bra med det. Spelet känns som om det har ett hyfsat djup med olika nio stycken olika karaktärer från start som har olika hastigheter och fördelar. Galleriet av karaktärer känns igen från de gamla spelen.

Spelet ser inte heller riktigt ut som man är van att det ska göra på en Gameboy Advance, faktum är att det mest ser ut som någon av de två första Tekken-spelen till Playstation, men i lite lägre upplösning då förstås. Hela arenan som man slåss på roterar och ibland zoomar kameran in också. Det ser ut som 3D med andra ord, även om det faktisk inte är ”riktig” 3D, utan några fusk har tagits till för att få det hela att fungera på en så pass begränsad maskin utan allt för stora minskningar i skärmuppdateringen. Därmed inte sagt att det inte är snyggt. Det är ganska tjusigt faktiskt, men det blir liksom lite ”pixligare” än till exempel konkurrenten Street Fighters skarpa och färgglada 2D-grafik.

Nu är det ju mycket upp till var och en att avgöra vad man själv gillar för grafik, men jag tycker nog att vanlig 2D-grafik gör sig bäst till fightingspel på Gameboy Advance. Vad Tekken Advance däremot har som inte konkurrenterna har är ju just den 3:e dimensionen att spela i, vilket till exempel ger spelaren möjlighet att bara hoppa lite inåt i skärmen för att

undvika en attack.

Ljudeffekterna är väl på det stora hela ganska bra, men de är få och det gör att man tröttna på dem ganska snabbt. Musiken gillade jag inte alls. Det var någon sorts rock-techno som är så vanlig i tv-spelssammanhang. Jag kom på mig själv att skruva av ljudet och spela med favoritmusiken i stereon.

I vanlig ordning finns det också ett gäng olika spellägen att spela. Time attack är precis som det vanliga spelet, men man spelar för att klara spelet på så kort tid som möjligt. Survival (överlevnad) går ut på att man möter motståndare i match efter match till man förlorar. För att göra det svårare får man endast en liten ökning på sin kraftmätare efter varje vunnen match, vilket gör det hela betydligt knepigare. Tag Battle ger spelaren möjlighet att välja ut sitt favoritlag bestående av tre valfria karaktärer, vilka man sedan kan byta mellan under en pågående match. Det gäller att hushålla med sina fighters så gott man kan, för så snart en

av dem går i backen så är det hela över. Det här spelläget är väldigt roligt och dessutom kan man göra det ännu roligare genom att spela det mot en vän genom att koppla ihop två stycken Gameboy Advance med respektive Tekken Advance i sig. Japp, tyvärr krävs det två kassetter för att spela mot varandra.

Gillar man Tekken, då är sannolikheten hög att man även kommer att gilla Tekken Advance, men själv så tycker jag att Streetfighter är ett roligare spel och ett bättre köp i fighting-genren till GBA.