Visste du att...
8.5

Super Mario Advance 2: Super Mario World

Ett av världens populäraste plattformsspel dyker här upp på GBA – ett måste för fans av genren.

Super Mario Advance 2: Super Mario World är en konvertering av det klassiska Super Nintendo spelet Super Mario World. Anledningen till att Nintendo kallar det Super Mario Advance 2 är för att det innehåller flerspelarspelet Mario Bros, som även den första delen av Super Mario Advance gjorde. Super Mario World är den fjärde delen i Super Mario-serien – om man räknar bort det Japanska Mario spelet The Lost Levels – och det var Super Nintendos flaggskeppstitel. Jag kan tveklöst anta att alla förhållandevis erfarna tv-spelare någon gång spelat Super Mario World. I spelet så kidnappas Prinsessan Peach ännu en gång av reptilkungen Bowser och det är upp till spelaren att inta rollen som Mario och spela hjälte.

Nytt i GBA-versionen av Super Mario World är att man nu även kan spela som Luigi om man föredrar att hoppa lite högre och slöare. Super Mario World är uppbyggt mycket på samma sätt som Super Mario Bros 3, på det sättet att man går längs en karta och låser upp nya vägar och banor på kartan genom spelets gång. Vissa banor har alternativa utvägar och låser på så sätt upp nya vägar på kartan. Förutom de gamla Mario-vapnen som Svampen, Eldblomman och Stjärnan, så bjuder Super Mario World även på Fjädern som ger Mario eller Luigi en gul mantel och möjligheten att flyga en kort stund. Denna egendomliga färdighet har tyvärr inte ännu använts i något annat Mario-spel. Trotts detta och funktionen att snurrhoppa för att ha sönder gula block så var den stora nyheten i Super Mario World – till skillnad mot Super Mario Bros 3 – en grön dinosaurie vid namn Yoshi. Inget äkta Nintendo-fan kommer väl någonsin glömma sitt första möte med den här älskvärda lilla figuren. Om man slår på ett frågeteckenblock kan ett grönt ägg dyka upp, ägget kläcks snabbt och den lilla dinosaurien växer snabbt upp till en fullfjädrad Yoshi – som Mario och Luigi kan rida på. När man rider på Yoshi kan man använda hans långa tunga för att äta upp fiender och frukter. Sköldpaddskal är däremot för stora för Yoshi att svälja så dessa är man tvungen att spotta ut igen, vilket är ett ypperligt vapen. Olika färger på skal ger o lika vapenfärdigheter, röda skal blir eldbollar och blåa ger Yoshi vingar till exempel. Man börjar spelet på Yoshis Island men efter man avklarat det första slottet och besegrat den första Bowser-avkomman så traskar man vidare till The Donut Plains och sedan till andra fantasifulla miljöer. Man får även spela igenom en del spökhus som känns lite extra aktuella i och med Luigi’s Mansion till Nintendo Gamecube.

Grafiken är färgglad, tydlig och detaljerad. Det både känns och ser ut som Super Nintendo-originalet. Musiken är trallvänlig och minnesvärd och ger spelet en sann Nintendo-känsla. Kontrollen är även den mycket bra, då man endast råkar illa ut på grund av klantig eller dålig fingerfärdighet och med över 90 banor räcker den här spelupplevelsen genom många långa och tråkiga bil-, tåg-, båt-, och flygresor.

En förbättrad version av ett av världens mest klassiska tv-spel går inte direkt att klaga på och plattformsspel blir inte mycket bättre än så här, men har man redan spelat igenom Super Mario World flera gånger på Super Nintendo finns det stor risk för dejavu-känslor på både gott och ont. Ni som aldrig haft chansen att spela Marios kanske bästa plattformsäventyr får nu en ny chans, så missa den inte.