Mantis Burn Racing
8

Mantis Burn Racing

Mantis Burn Racing

Det är lite av en tidsmaskin att börja spela Mantis Burn Racing. Det är inte så ofta som man får ett racingspel med den här typen av upplägg numera.

Klassiskt upplägg
Det är ett sedvanligt racingupplägg – det vill säga att man ska köra runt en bana och komma först i mål. Sedan finns det några avvikelser med bästa varvtid och att sist av bilarna i ett lopp flaggas av och den som leder när tvåan flaggas av vinner loppet. Finns ett bättre namn för det som jag tydligen inte valde att använda, men knockout heter det.

Allt uppifrån
Spelvyn är uppifrån och det har lånat mycket från forna klassiker. Någon har säkert spelat Sprint 2 på något ställe med klassiska arkadmaskiner, men de kanske inte har hämtat inspiration så långt tillbaka i tiden. De har snarare tittat på Super Sprint, Rock’n’Roll Racing och Micro Machines med flera. Med spelvyn från ovan kommer också en del utmaningar, så som att man inte riktigt ser banan framför sig och motståndarna kan vara närmare än man tror. Allt som allt är jag personligen en stor fan av spelvyn och laddade ner spelet så snart jag visste att det fanns att tillgå.

Banorna
Variation är kanske inte ledordet för banorna, men de som finns har utvecklarna lyckats med. Underlaget varierar och det är skillnad att köra på till exempel grus och asfalt – som sig bör. Det finns nivåskillnader på banan och med tanke på spelvyn blir de lite svåra att framhäva, men det har utvecklarna också lyckts med. Man ser klar och tydligt när det går uppför eller nerför.

Bilarna
Variationen på bilarna är stor – både till utseende och till hur de rattas. De lätta buggy-bilarna svänger snabbt, accelererar snabbt, men har inte så hög topphastighet. De lite tyngre är tvärt om. Lastbilarna, sådan som man ser i Paris-Dakar Rallyt, är de minst underhållande. Ser lite ut som en ismaskin och är ungefär lika underhållande att köra.

Uppgradera bilen
När man kör tävlingarna får man spelvaluta som man sedan kan spendera på sina bilar. Det är inget komplicerat system , vilket är bra, och man kan uppgradera motor, däck och nitro bland annat. Det här behövs för svårare nivåer, vilka man spelar fram.

Väl rätt spår och hitta genvägare
För att vara en vinnare gäller det att välja rätt bil för underlaget och sedan ha uppgraderat den på rätt sätt. Ibland får man inte välja bil, utan då är det bara en bilklass som tävlar och då kan det vara svårt att se sin bil när alla är på samma lilla yta. Där rekommenderas en stark färg så man ser var man är. Förutom att köra bra och ha en kompetent bil, då gäller det att utnyttja banan på rätt sätt. Likt Super Sprint finns det lite accepterade genvägar där man kan tjäna många meter om man bara hittar dem – eller hinner med att utnyttja den när man forsar förbi. Dessa genvägar gills, så även om de är lite åt fuskiga hållet gäller det att hålla reda på dem och framför allt utnyttja dem.

En annan sak som kommer till spelarens nytta är att lära sig att utnyttja banan. Är det en väldigt lång sväng kan det vara enormt fördelaktigt att ligga långt in i kurvan för att inte åka en massa meter i onödan. En annan sak som man däremot bör undvika är att ta kurvorna för tidigt och köra in i en sten i sista kurvan…

Arkadracing
Hela upplägget går under flaggen för arkadracing och med det kommer även en massa extra spelinnehåll. Till exempel finns några saker man kan göra förutom att vinna på varje bana, vilket kan vara att hoppa mer än ett visst antal meter, förstöra banmarkeringar och långa sladdar med mera. Det kanske inte medför någon egentlig nytta, men det är rätt kul – även om man ofta fokuserar på att hinna med alla uppdrag och ibland inte vinner loppet.

Summan av det hela
Mantis Burn Racing är kul kort och gott. Det är av typen ”bara ett race till” när man väl håller på, men det är kanske inte ett spel man spelar under en längre period så som en del av dagens lite mer flashiga racingspel. Gillar du top down racing, då är Mantis Burn Racing ett av de bästa spelen som kommit på länge i genren.