6.5

Def Jam: Icon

Slåss med tunga namn i rappvärlden så som Ludacris och The Game.

Def Jam-spelen fick till att börja med ett varmt mottagande, men det har svalnat med många versioner på relativt kort tid och dessutom har fightinggenren blivit tuffare igen. Det är bra för oss spelare.

I Def Jam: Icon får spelaren chansen att hoppa in i hiphoparnas värld. En brutal värld är det. Alla möten som sker, kan vara på en klubb eller mitt på gatan, resulterar i en fight. Man kan i princip inte gå någonstans utan att man drabbar samman med någon. Fightingen är faktiskt bättre än jag förväntat mig även om den inte håller någon direkt hög klass. Det är ett lättsamt spel och kontrollen med att blanda in musiken i spelandet är kanske inte superlyckad, men en kreativ tanke.

Förutom att slåss ska man också överse musikkarriärer och det är väl sådär spännande, men lite kul är det att se hur det går för sina artister och de investeringar man gjort i deras karriärer. Man kan också byta kläder på sin egenhändigt skapade fighter, vilket aldrig är speciellt upphetsande men finns i alla spel nu för tiden. Själv får jag inte ut så mycket av att byta byxor eller tröja på en karaktär, utan skulle hellre slippa allt sånt och bara spela.

Det kan hända att attityden passar jänkare som gillar att ha brallorna långt nere och säga bitch lite varstans i meningarna, men för min del är det mer ett kompiskt och även det är ju en funktion i och för sig. Säkert inte den önskade från utvecklarnas sida.

Def Jam: Icon inte ett lysande exempel på fightingspel, men det är inte fy skam heller. Det kan till och med vara lite kul. Även om det inte är den första rekommendationen bland fightingspelen är det ett okej spel.