Visste du att...

Livet utan 3,5mm-jack

Utan en tråd

Livet utan 3,5mm-jack är inte bättre

3,5mm
Som alla känner till håller telefontillverkarna på att sakta man säkert fasa ut 3,5mm-jacket på mobiltelefoner. Eller så sakta är det väl inte. I stället ska man använda blåtand för att slippa kablar. Det låter ju rätt bra i praktiken, men är det bättre?

En massa laddande
Allt kräver plötsligt ström och det ska laddas. Med bluetooth påslaget drar telefonen mer ström och att dessutom lurarna kräver ström gör att konsumtionen av el ökar. Nu har jag inget riktigt bevis för det, utan använder mig av sunt förnuft. Det borde vara sämre för miljön kan man tycka?

Att man har en massa sammanlänkad elektronik på sin kropp ska inte vara skadligt sägs det, men i alla fall något som jag kan klara mig utan. Inte för att jag är rädd för det, men om jag får välja på det eller inte, då väljer jag inte. En annan sak, som jag kanske är ensam om, är att trådarna har räddat min telefon från att falla i marken en massa gånger, speciellt när jag har overear-lurar. För att inte säga att det är svårare att tappa bort både telefon och lurar om de sitter ihop. En annan sak som är lite udda kanske, men med alla dessa ficktjuvar som man varnas för, då märker man om någon slår till om man har trådade lurar. Med bluetooth, inte så värst mycket de första 10 metrarna.

Alternativ till trådlösa hörlurar
I och med att jag faktiskt gillar att ha trådade hörlurar har jag provat alla alternativ jag hittat på den svenska marknaden. Till att börja med införskaffade jag mig en officiell adapter från Oneplus till min Oneplus 7 Pro, det vill säga ingen billig kopia som kanske inte är 100 procent kompatibel med min telefon.

Adapter
Adaptern gör ganska självklart att det blir fler kopplingar mellan hörlurar och telefon. Den placeras på 3,5mm-kontakten och sedan med USB-C in i telefonen. Det här gör att det finns två svaga punkter, det vill säga i adapterns båda ändar. Ofta när jag ringer någon eller svarar så hör jag personen, men den jag pratar med hör inte mig. I och med att jag hör allt så uppfattar jag inte att personen inte hör mig innan jag får ”hallå” i andra änden, eller att personen kort och gott lägger på. När jag är varse om felet så får jag dra ut UBC-C-kontakten och stoppa tillbaka den, då funkar det allt som oftast. Det funkar – tror jag – även att dra ut 3,5mm-kontakten. Allt som allt är det långt från idealt. Ljudet blir bra, men det klickar lite ibland som om det vore strömspikar och att jag försvinner från samtalet händer även när det startat om, vad jag tror, jag kommer åt kontakten på något sätt när jag har telefonen i en jackficka eller liknande.

Hörlurar med USB-C
Att använda mina favoritlurar blev lite besvärligt med adaptern och att den fungerade sisådär, så jag beslöt mig att införskaffa ett par hörlurar med USB-C-kontakt. Det var lättare sagt än gjort att hitta ett par med USB-C till att börja med, men efter lite sökande hittade jag ett par från Huawei som fått okej recensioner. Med dessa tänkte jag att de kommer funka mycket bättre än via adapter, men där hade jag fel. Det är precis samma upplevelse som med adaptern, bara att det är lite smidigare att slippa mellankopplingen. Däremot är lurarnas kvalitet inte någonstans i närheten av de jag är van att använda.

Svårt att lära gamla hundar sitta
Kan det vara så att det är jag som är den felande länken, ska jag släppa 3,5mm och bara använda trådlösa hörlurar? Det kan mycket väl vara så, men det bör inte bara vara jag i världen som tänker på samma sätt? Min tanke är att jag kommer bli en trogen kund till den som fortsätter ha 3-5mm-jack, om nu någon gör det? Även Samsung bortprioriterade 3-5-jacket i nya Noten. Alternativet är att jag får köpa en Samsung S10 och sedan ha den så länge det bara går. Då får jag leva med sega uppdateringar av Android och finna mig med en massa skitappar som Samsung tvingar mig att ha på telefonen. Men hur jag än vänder och vrider på det är det en bättre lösning än att bara ha USB-C.

Nej, jag får nog hoppas på att någon av alla telefontillverkare tänker att om vi har ett 3,5-jack på telefonen kommer de som vill stanna kvar i det förgångna – och slippa alla samtalsproblem med USB-C – att bli våra kunder. De som inte använder just det jacket kommer knappast att välja bort telefonen. Så kort och gott, jag håller tummarna för att någon telefontillverkare tänker så och det är det företaget jag kommer att bli en trogen kund och ambassadör för framöver.

Lämna ett svar