Hotshot Racing
110 procent arkadracing – så kan man summera Hotshot Racing.
Arkadracing
Allt skriker arkad. Grafiken, kommentatorn, upplägget att sladda sig till nitro och så vidare. Det är ingen fråga om att det här är annat än arkadracing. Upplägget och även grafiken tar en tillbaka till en tid då man spelade i arkadhallar. Spelet är inte ens likt Outrun, men det är det spelet jag tänker på direkt när jag startar Hotshot Racing.
Glada färger och ett förlåtande spelupplägg, det vill säga att man inte behöver vara speciellt rädd om bilen – eller vara rädd om den alls. Kör man in i något är det mer att man tappar tid än något annat. Banorna är varierande, men kanske inte så utmanande.
I en tid då spelen ofta går på djupet och kanske snöar in på detaljer är spel som Hotshot Racing plötsligt en frisk vind – även om det är ett koncept som har många många år på nacken. Det är lätt att fastna i ”bara ett race till” och det är jäkligt kul när det är som bäst, men det gör sig bäst i måttliga mängder. Det är – ganska självklart – inte något man spelar i 10 timmar i sträck, utan något som man tar upp när andan faller på.
Spelar du på Xbox One ingår Hotshot Racing i Game Pass i ett år framåt från skrivande stund.