Därför köper svenskarna nya telefoner
Det här är ett pressmeddelande relativt rakt av från Oneplus, men det finns trots det reklamiga upplägget lite intressanta fakta.
Undersökningen genomfördes av Onepoll Global på uppdrag av Oneplus i februari 2023 bland 1000 svenskar i åldrarna 16-65 år.
Den nya undersökningen visar att hela 40 procent av svenskarna väljer att köpa en ny smartphone för att belöna sig själva. Särskilt personer i åldersgruppen mellan 25 och 34 år, där varannan respondent uppger att de uppgraderar sin telefon för personligt nöje.
Svenskarnas generella smartphone-vanor liknar de i Danmark, Norge och Finland. Vartannat till vart tredje år byter svenskarna ut sin smartphone och försämrad batteritid är den vanligaste anledningen till uppgradering. Resultatet visar dock att lyckokänslan efter ett köp varierar en del mellan Sverige och övriga länder. Enligt 14 procent av de tillfrågade varar lyckokänslan i ett år, vilket går att jämföra med Norges 23 procent, Finlands 17 procent och Danmarks 16 procent. En tredjedel av svenskarna säger dessutom att en ny telefon inte gör dem lyckliga i mer än en månad.
Samtidigt som svenskarna visar en stark vilja att uppgradera sina telefoner för att unna sig själva, pekar undersökningen på utmaningar när det kommer till återvinning av gammal elektronik. Trots att 80 procent av svenskarna anser att det är viktigt att minska sina koldioxidutsläpp, väljer över hälften av befolkningen att inte återvinna sin gamla elektronik, inklusive mobiltelefoner.
”Undersökningens resultat visar sitt tydliga språk rörande svenskarnas vanor kring att hålla sig uppdaterade med den senaste tekniken. Dessutom ser vi en hög vilja att återvinna sin elektronik även om inte alla gör det. På Oneplus vill vi göra skillnad för miljön och förlänga livslängden på våra enheter. Det är därför vi har framtidsäkrat vår nya telefon Oneplus 11 5G med ett batteri som håller i upp till fyra år tack vare den innovativa Battery Health Engine” säger Marie Dam Feldborg, nordisk marknadschef på OnePlus.