Vi pratar Vermintide 2 med Robert Bäckström från Fatshark
Warhammer Vermintide 2 till Xbox One är inte långt borta nu, man kan faktiskt räkna dagarna på fingrarna. Vi har pratat med Robert Bäckström som är producent för spelet.
Vermintide 2 gjorde dundersuccé på PC och sålde 500 000 spel på ett par dagar och det tog en månad att passera miljonen. Nu är det dags för Xbox One-versionen och att det kommer rasa in spelare är det inget tvivel om – alla som prenumererar på Xbox Game Pass får nämligen spelet på lanseringsdagen.
Hur kommer det sig att konsolversionerna ofta kommer efter pc-versionen numera? En gång i tiden var det oftast tvärt om.
Bra fråga som jag inte har något svar på utan att gissa en del. Men jag misstänker att det är flera faktorer som spelar samman här. PC är inte den nischplattform som den en gång var. Tack vare Steam, billigare hårdvara och digital nedladdning så är plattformen mer relevant än på länge.
Jag tror också att senaste konsoltillverkarna under den senaste generationen har underlättat för egenpublicering och tredjepart, vilket gör att mindre aktörer släpper fler spel som annars inte hade kommit till konsol. De arbetar dock med begränsad bandbredd och PC är oftast utvecklingsplattformen och blir då följaktligen den plattform som spelet kommer till först. Fatshark är ett utmärkt exempel på en sådan multiplattform-studio.
Genom att separera versionerna och lanseringsperioderna kan vi lägga mer fokus på en enhet i taget och på så vis försäkra oss om att få fram det bästa tänkbara spelet till respektive enhet.
Barnsjukdomar kommer i början, innebär det här att konsolversionerna blir bättre än PC-versionen? Eller är det sak samma som dyker upp – bara senare?
Det beror på hur utvecklingen är upplagd. Om man har en delad kodbas som Fatshark har så är senare släppta versioner mognare och fylligare produkter vid släpp än tidigare släppta versioner. Dock så finns ju alltid en risk för att plattformsspecifika buggar återfinns vid släpp, speciellt om de är sådana som endast uppkommer vid stor serverlast eller vid vissa särskilda nätverksscenarion. Men vi har blivit bättre på att leta reda på dessa under utvecklingen via olika testscenarion.
Fyra mot en? Inget problem för Slayer-Bardin.
PC-datorers kraft varierar rätt mycket, var på en PC-skala ligger konsolversionerna om 0 är minimumspecifikation och 10 är en fullt laddad burk för 50 000 kronor eller mer?
Till att börja med så är ju minimumspecifikationen en rätt kraftfull dator för att kunna spela dagens spel. Så det gör det svårt att ranka enheterna, men det är större skillnad på Xbox One och Xbox One X i jämförelse med Playstation 4 och Playstation 4 Pro.
Har ni varit tvungen att pruta på något? Dra ner på fienden eller annat?
Ja både på grund av prestanda men också för att anpassa svårighetsgraden till handkontroll och begränsade FOV och en annan typ av spelare på instegsvårighetsgraderna.
Hur mycket justeringar är det kontrollmässigt för att få spelet att passa till joypad?
En hel del. Vissa parametrar är unika för joypad eller skiljer sig så markant från tangentbord och mus att de inte går att jämföra. Detta är en av huvudfaktorerna som skiljer sig mellan ett spel som bara är portad från PC till konsol till en faktisk anpassad konsolversion av spelet. Vi har lagt ned åtskilliga timmar, dagar, veckor på att nå det senare med Vermintide 2.
Vermintide 2 är en av de nya titlarna på Game Pass i juli.
När det gäller Xbox One-versionen har vi uppfattat att det blir bättre om man är host om man spelar på en Xbox One X. Stämmer det?
Vi hade länge det som en teori som vi sedan vid vår sluttestning fann inte hade sån stor påverkan som vi hoppats på så vi bestämde oss för att klippa den särskilt som vi inte vill riskera uppsplittring av spelarbasen.
Nu skippar ni uppdelningen, men om man leker med tanken, hur skulle man agera som utvecklare? Om man markerar att det hostas på en One X, då skulle det bli förstahandsvalet att spela med dem och många skulle välja bort de som inte har en senaste generationen Xbox. Gör man tvärt om och inte markerar det, då skulle spelet kunna uppfattas som svajigt i och med att ibland rullar det på bättre och ibland sämre? I det senare scenariot förmodar vi att det skylls på spel eller utvecklare… Ett så kallat ”hur man än vänder sig har man arslet bak”-scenario.
De scenarion som du listar ovan är en av anledningarna till att vi inte tyckte det var värt den marginella vinningen i prestanda vi skulle få genom att prioritera Xbox One X.
Kommer det bli någon skillnad på en Playstation och en Playstation Pro, eller är det en Xbox-unik möjlighet?
Om du menar skillnad i hur vi styr matchmaking så nej. Om du menar ifall vi kommer utnyttja den kraftfullare hårdvaran så ja. 1440p native-rendering på Playstation Pro jämfört med 1080p på vanliga Playstation är en tydlig skillnad.
När första spelet kom till konsol var det någon vecka mindre än ett år senare, vilket gjorde att det kastades in en massa extra innehåll i form av de DLC:er som fanns tillgängliga då. Men nu finns inget nytt material ute till PC-spelet, innebär det att det blir samma version innehållsmässigt som till PC?
Det kommer ha samma innehåll som PC spelet har just nu, det vill säga alla de uppdateringar som skett mellan PC-lanseringen och nu, bland annat Challenges, kommer finnas med vid släpp av Xbox One-versionen.
Det har inte utannonserats någon DLC till PC ännu, innebär det att nytt innehåll kommer ligga i samma fas till konsol som PC, eller kommer det att dyka upp till PC innan och konsol senare?
Vår avsikt är att hålla samman släppen av DLC:er så mycket som det bara går. Begränsningen är vad våra produktions- och releaseteam klarar av. Vi vill hålla alla plattformar lika relevanta för spelarna och inte sätta någon av versionerna framför de andra.
Xbox One är runt en vecka bort. Playstation 4-versionen har ni inte pratat om än.
Stämmer, den 11:e juli kommer Vermintide 2 till Xbox One och det finns även tillgängligt samma dag för alla som är prenumerant på Xbox Game Pass – dock i en lite mindre lyxig version mot den man kan köpa nu via förhandsorder. PS4-versionen kommer vi släppa mer info kring väldigt snart.
Förra gången var det boxat och digitalt, men den här gången har vi fått uppfattningen om att det bara kommer digitalt – stämmer det?
Ja, så som det ser ut just nu så kommer vi inte släppa en boxad produkt vid lanseringen för någon plattform, men vi håller det öppet för senare boxade släpp.
Priset kommer vara samma som till PC? 29,99 Dollar?
Ja vi kommer hålla samman prissättningen över alla plattformar, men det kommer finnas olika versioner som erbjuder exklusivt innehåll och har ett lite högre pris.
Hjälp eller stjälp de som strömmar Verminitide 2 via Mixer.
På PC har ni inkluderat Twitch, kommer ni att göra det till Xbox och Playstation också?
Xbox One-versionen har integrerat Mixplay, det vill säga Microsofts egen streamingplattform Mixer, och det finns där från dag ett. Vad Playstation-versionen kommer innehålla återkommer vi gärna kring till vid ett senare tillfälle.
Något annat som konsolägare kan se fram emot?
Konsolversionerna av Vermintide 2 är i ännu högre utsträckning designat med plattformen i åtanke. Det kommer märkas i menyer, kontroller och gameplay. Vår förhoppning är att den kärlek som vi lagt in ska kännas i handkontrollen när du spelar utan att det tappar något av de grundpelare som är Vermintide.
Här kan du förbeställa Vermintide 2 till din Xbox One >>
Trailern som meddelade datumet för Xbox One-versionen.
Lanseringstrailern för PC-versionen.