Visste du att...

Vi har spelat The Walking Dead från Starbreeze

E3 2018 walking dead starbreeze
Starbreeze Walking Dead-monter

Vi har spelat The Walking Dead

Av en ren slump var första montern till höger där vi gick in The Walking Dead från svenska Starbreeze. Det var två minuter efter att dörrarna öppnats till E3-mässan och det var ingen kö. Vi hamnade bland de åtta första och även alltså de åtta första som fick spela The Walking Dead.

Trailers har byggt upp förväntningarna
Veckorna upp till mässan har det dykt upp fyra trailers för The Walking Dead och dessa har alla varit riktigt bra. Det har gjort att förväntningarna blåsts upp och personligen vet jag inte vad jag hade förväntat mig, men att jag skulle skuta huvuden av zombies med någon form av hagelgevär stod högt på listan.

Nu när jag knatar in som nummer sju av åtta och placeras i ena uppsättningen av fyra datorer så växer nog förväntningarna eller om det är förhoppningarna mer. Vi får lite instruktioner om vad vi ska göra och att samarbete är nyckeln till framgång.

Jag får välja karaktär och tror mig gjort ett bra val. Vi börjar gå mot zombies som inte sett oss. Jag skiter fullständigt i samarbete, det är bara en demo och förmodligen på en lättare nivå, så jag spöar på en zombie med ett slagträ. Lite förvånad är jag nog att det känns lite som att fäkta i luften. Någon av mina kamrater börjar skjuta, så jag byter snabbt till ett gevär och börjar ta mig an zombies med det. De dör inte så lätt som jag förväntat mig, vilket får mig att tro att smyga runt kan vara smartare i långa loppet – men självklart mindre kul.

The Walking Dead starbreeze

Börja om från början – med ny taktik
Spelet hänger sig för den som agerar server och vi får börja om. Inget konstigt med en krasch, det är beta eller kanske till och med alpha. Konstigt vore annars. Vi börjar om och vi byter taktik. Vi smyger och jobbar ihop. Snabbt kommer vi längre än vid första försöket och inser även att vi måste jobba ihop för att lösa olika problem. Dessa är väldigt simpla, men kräver ändå att de utförs.

När vi tagit oss vidare kommer vi fram till den yta där demots uppdrag är, ett ställe där några andra människor har väldigt olika åsikter än oss fyra och det blir en eldstrid där bara en gruppering kan gå levande ur – och det är vi. Dock hade en av mina medspelare agerat måltavla och ett tag trodde jag att vi skulle bita i gräset.

Jag vill spela mer!
När vi slutar spela är jag absolut inte klar utan vill fortsätta och det är alltid ett bra betyg. Jag ser fram emot att spela mer kort och gott. Men, och det finns ett par men här. Spelet är absolut inte så polerat som jag förväntat mig och bara med några månader till lansering borde det vara snyggare än det är. Nu kan det dock vara så att demot är ihopsatt för ett par veckor eller längre sedan och att det som det byggs på hemma i Stockholm är mycket mer polerat.

Nu är det inte bara utseende som gäller, utan det är substansen och den finns där. Jag har inte spelat Payday-spelen alls, men har hört från några att upplägget är väldigt likt. Och Payday har ju minst sagt varit en global succé för Starbreeze.

Hmm
Varningens finger kanske är att Days Gone har ett liknande koncept, men ligger grafiskt på en helt annan nivå. I alla fall om man jämför de två med vad som visades på mässan.

Men slutsatsen är; Vi ser väldigt mycket fram emot att spela ett mer färdigt spel.

Lämna ett svar