A Way Out är Josef Fares andra spel och den här gången är han backad av Electronic Arts. Trots det säger Fares att spelet är att ses på som ett indie-spel, fast de sitter i ett av stans modernaste kontor, alla har lön, semester och personalförmåner. Jag tror att Fares inte riktigt hänger med på vad indie innebär och borde besöka en källarstudio där ingen har lön och tvingas ta ströjobb för att kunna leva.
Spelet ser – oavsett om det är indie eller inte – riktigt spännande ut. Det går inte att spela i singelplayer om jag förstått rätt och det kommer eventuellt att ge en del besvär för spelare. Man måste hitta någon att spela tillsammans med och det är ju inte alltid lätt. Äger man spelet kan man dock bjuda in någon som inte ens äger spelet att vara med och spela. Det är ett bra initiativ som många utvecklare av multiplayer-spel använder sig av för att få fler spelare online. Frågan är bara om man kommit halvvägs in i A Way Out, får då den som ansluter hoppa in där oavsett var i spelet denne själv befinner sig. Försvinner inte inlärningsfasen och annat sånt?
Det kommer att bli kul att prova spelet, som för övrigt släpps den 23:e mars 2018. Lagom efter GDC-mässan i San Francisco.