Den årliga spelmässan i Los Angeles har nu stängt dörrarna. Summeringen av mässan är att den var mycket tamare än den brukar vara. Många säger att om den inte öppnar mässan för spelare, just nu är den bara personer i spelbranschen, kommer den att självdö.
Många av de vanliga inslagen fanns nu utanför mässan och där bjöds allmänheten in. De tre stora, det vill säga Nintendo, Sony och Microsoft, fanns på insidan och där var Nintendo vinnaren om man tittade till intresset. De hade i år valt att stänga montern och man fick köa för att få spela spelet med stort S. Det vill säga det nya Zelda-spelet. Kön ringlade sig runt hela montern och var konstant.
Sony hade ett pressrum som vanligt där man inte behöver köa, men det var i princip bara VR-prylar där och ärligt talat är VR ett skittråkigt inslag då bara den som har VR-glasögonen på sig har kul – man kan så att säga inte tjuvkika på vad andra spelar på samma sätt.
När det gällde andra utställare så var de rätt bleka i många fall och att många av de stora aktörerna inte var på plats gjorde att nya och kanske lite oväntade tog viss del av deras plats. Till exempel var Samsung där och visade upp telefoner och sin VR, T-Mobile (mobiltelefonoperatör) hade en monter där de berättade att man kan strömma Twitch gratis på deras nätverk. Ingen av dem är det man förväntar sig eller ens är intresserad av att ha på en sådan mässa, kanske i ett köpcentras eventyta, men inte där. Mest annorlunda var dock Naughty America VR som är ett företag som gör VR-porr. Kön var konstant lång till deras bås och att det skulle vara lite pinsamt att stå i den verkade ingen bry sig om, eller tanken på att innehållet skulle vara intressant och lämna någon form av formtopp vis besökets slut. Att porr skulle få plats på mässan känns mycket udda och tyder på avvikande intresse från spelbranschen. Att de fick vara med där var lite underligt kan man tycka. Vilken typ av innehåll visades, dansande bikinitjejer eller hårdporr? En representant berättade att det var hårdporr och på frågan hur de fick igenom det svarade han att de hade varit helt öppna med allt mot mässarrangörerna.
Känslan man fick när man gick in i hallarna, speciellt den södra, var att man gick in i en filmkuliss. Det såg pampigt ut, men när man gick genom första montern var det tomt på baksidan. E3 är årets spelhändelse, men om de inte gör något åt det kommer de att bli en fotnot för spelåret. I och med att inköpare och butiker inte är lika viktiga numera när utvecklarna ger ut spelen själva, då är PAX-mässorna viktigare. Journalisterna är inte heller lika viktiga, nu är det Youtube och Twitch som säljer spel – även de finns med i mycket större utsträckning på PAX.
Det ska bli spännande att se vad som händer med E3 och vilka som vill vara med i framtiden.