Yoshis crafted world
8

Yoshi’s Crafted World

Yoshi’s Crafted World vecklar ut sin vackraste skrud för spelaren och lämnar en tillgodosedd med rejäla banor och bedårande miljöer.

Baby Bowser tillsammans med Kamek är igång med fuffens igen. Tack vare deras inblandning behöver alla Yoshisar bege sig ut och söka efter juveler som ger kraft till deras Sundream Stone. Världen består av en rad olika öar där man kan välja bana, eller spela en form av enarmad bandit för att låsa upp nya utstyrslar till Yoshi.

Solros
Ute på världskartan – tätt emellan banorna – behöver man ge Sunflowers för att komma vidare, detta för att verkligen spela igenom banorna ordentligt. De har alternativa vägar och mängder av hemligheter. Man blir även varse om när en Sunflower är i närheten för att underlätta äventyret. Det känns ibland lite irriterande att behöva gå bakåt och spela om banor för att komma vidare. Majoriteten av irritationen lägger sig lyckligtvis tack vare de varierade banorna, kluriga pusslena och förmågan att spela en bana baklänges. När en bana är avklarad blir baksidan – the flipside – upplåst. Banan blir som ny och man får extra uppdrag, med Sunflowers som belöning. Några uppdrag kan endast göras efter att banan är avklarad, vilket är frustrerande när man förstår pusslet men inte kan interagera med det förrän banan är klar och spelet tillåter en att lösa det.

Bedårande
Yoshi’s Crafted World är ett oerhört vackert spel. Grundidén är att hela världen är byggd av kartong, papper, plast, gummisnoddar och andra byggklossar som kreativa själar sysslar med. Nästan så att man önskar att Switchen kunde rendera en högre upplösning då det hela är så pass välgjort. När man spelar banornas flipside får man verkligen se hur allt är byggt. Det känns nästan som en kik bakom kulisserna, en riktigt charmig detalj. Musiken är dock nästan bara en enda låt spelad på olika instrument. En bra låt – helt klart – men inte bra nog att bära majoriteten av spelet.

En eller två
Man kan spela själv eller tillsammans med någon, en joycon för varje spelare. Det går även att när som helst sänka svårighetsgraden till Mellow Mode, vilket ger en bland annat avsevärt högre energi, förmågan att hålla sig i luften längre och även överleva dödliga fall några gånger. Ett attraktivt alternativ för de yngre spelarna.

Vi gillar det
Yoshi’s Crafted World är ett hantverk, banorna är fyllda med innehåll att de kan spelas många gånger om. Spelmekaniker tröttas aldrig ut och den grafiska visionen är i det närmaste fulländad. Själv eller med en god vän bredvid sig spelar ingen roll, det kan rekommenderas starkt.