8

VA-11 HALL-A: Cyberpunk Bartender Action

VA-11 HALL-A: Cyberpunk Bartender Action stoltserar med en spelvärld rik på bakgrundshistoria och välskrivna karaktärer.

År 207X
Året är 207X och nanomaskiner som implantat hos mänskligheten är vardagsmat vid det här laget. Matbrist och korruption är stora problem som väger tungt på befolkningen. Här kommer vår spelbara karaktär Jill in i bilden, hon jobbar som bartender på VA-11 HALL-A (i folkmun kallad Valhalla) där alla kan komma in för att lätta sin vardagsångest. Jills roll i det hela är att blanda drycker och lyssna på kundernas historier.

Grafisk novell
Spelet kan i mångt och mycket ses som en grafiskt novell med nyanser av interaktiva inslag. Det finns inga alternativ för de långrandiga dialogerna så det enda sättet att påverka historiens gång är de drinkar man blandar till. Det kan kännas som lite men för den uppmärksamme finns här flera taktiker. Vill du få någon hög tupp som älskar sin egen röst att spilla värdefulla hemligheter? Spetsa drinken med extra mängder alkohol, eller gör en dubbelt så stor drink. Ser en kund uppriktigt nedgången och sorgsen ut? Då kanske denne inte ska ha något för starkt att dricka. Allteftersom spelet flyter på och man lär känna stamkunderna så kan man ta sig friheter och göra drinkarna på annorlunda sätt trots att själva beställningen säger annat. Till hands finns en drinkbok fylld av recept som kan sorteras efter namn, smak och annat. När man börjar lära sig recept utantill och blandar ihop saker helt ur minnet byggs spelglädjen på exponentiellt.

Dagen börjar med ett textmeddelande
Jills arbetsdagar börjar alltid i lägenheten där textmeddelanden och nyheter kan läsas. Det här är viktigt då det som händer i samhället påverkar Valhalla direkt. Det går även att besöka affärer för att köpa dekorationer till Jills lägenhet. Pengarna får dock inte spenderas friskt då det måste räcka till månadshyran. Jill är en fullt utvecklad karaktär, inget tomt blad för spelaren att fylla i själv. Hon tar inte mycket skit från sina kunder och argumenterar gärna svåra moraliska frågor med folk som tycker annorlunda än henne.

En unik upplevelse
VA-11 HALL-A är en unik upplevelse, både sett till världen, dess berättarknep och speldesign. Var inspirationen är tagen från kan tyckas uppenbart, men den Venezueliska studion Sukeban Games har tagit delar av Blade Runner, Policenauts och PC-spel från 90-talet och gjort det till sitt eget. Det är en nischad produkt och kommer inte tilltala alla, men för spelare med läshunger är det något alldeles speciellt.