Uncharted Lost Legacy
8.5

Uncharted: The Lost Legacy

Uncharted: The Lost Legacy. I denna fristående expansion till Uncharted 4 står Chloe Frazier bakom rodret, tjuven som vi introducerades för i Uncharted 2. Hon har i sin tur rekryterat Nadine Ross – en av antagonisterna från Uncharted 4 – för att öka chanserna att hitta den legendariska beten från guden Ganesha. Tillsammans reser de till Sahyadribergen i Indien och tampas med uråldriga pussel, vildmarksorientering, beväpnade rebeller och leriga stigar.

Chloes motivation är äran, Nadine gör det för pengarna, men det visar sig snart att de båda även har väldigt personliga skäl till varför de åtagit sig uppdraget. De delar med sig av sin historia genom sporadiska samtal under äventyrets gång och långsamt förvandlas deras formella och spydiga relation till något mer sympatiskt. Utvecklaren Naughty Dog ger oss i vanlig ordning välskrivna och trovärdiga karaktärer att lära känna.

Rent spelmässigt är det inte många nyheter, men då det handlar om en expansion och inte ett fullprisspel är detta inget större problem. Eldstriderna är fortfarande fantastiska och kan nästan alltid undvikas om man gillar att smyga i högt gräs och knäcka nackar på löpande band. Pusslen är den största svagheten, de är inte särskilt påhittiga eller fantasieggande.

Huvudakten är helt klart kapitel fyra där kartan öppnas upp fullständigt för att sedan utforskas på valfritt sätt. Till hands har man en tålig bil och en löjligt välgjord karta att navigera efter. Friheten är underbar, det finns även många valfria hemligheter att leta efter ifall man vill suga på karamellen lite till. Vi hoppas att detta visar riktningen mot var serien är på väg, färre – och därmed mer betydelsefulla – strider med större fokus på utforskande.

Med The Lost Legacy visar Uncharted-serien att Nathan Drake inte är huvudingrediensen för vad som gör dessa spel så underhållande. Kärnan är istället känslan av att vara på äventyr, resan mot en forntida relik samt att på vägen lära känna både sig själv och sin nästa lite bättre.