Monster Hunter Stories
8

Monster Hunter Stories

Monster Hunter Stories från Capcom är olikt alla andra Monster Hunter-spel jag spelat. Det inte skillnad som dag och natt, men från att ha varit ett ganska simpelt upplägg har det nu mer hoppat över till att vara mer av ett rollspel. Skillnaden märks snabbt när man startar spelet då en filmsekvens drar igång och sätter tonen för spelet.

Grunden för spelet är att spelaren ska bli en Rider, som kanske kan beskrivas som en monstertämjare ungefär. Inte helt olikt en Pokémon Trainer som de flesta är tjenis med. För att bli en Rider gäller det att hitta ett ägg, vilket sedan kläcker ett djur som man tränar och har med sig på sina uppdrag. Alla dessa djur har olika egenskaper och genom att välja rätt gör man sitt uppdrag lättare – och självklart svårare eller omöjligt till och med om man väljer fel.

Spelet börjar med att spelarens by blir totalt förstörd av Black Blight, som ser förvånansvärt läskigt ut. Handlingen förflyttar sig några år framåt i tiden och det är där som spelandet börjar. När man ger sig ut på äventyr, med Black Blight i siktet om än långt fram i spelet, kan man springa runt med sin karaktär eller hoppa upp på sitt djur och på så sätt förflytta sig snabbare. Drabbar man samman med fientliga djur, startar stridsläget som i princip är sax, sten och påse. Man väljer attackerna teknik, kraft eller snabbhet. Alla ger resultat, men om man väljer rätt attack, det vill säga att den attacken man valt har högre värde än motståndarens attack, blir skadan större. Rankingen är enligt följande; Snabbhet vinner över kraft, kraft vinner över teknik och teknik vinner över snabbhet.

Om man spelat Monster Hunter-spel tidigare, då känner man trots alla nya inslag igen sig. Det återfinns saker från tidigare spel och upplägget skiljer sig inte i grunden, det är mer genomförandet. Något som är nytt och störande är laddningstiderna, speciellt om man går genom en dörr eller grottöppning med mera. Sänker tempot och är högst markant när man ska gåt tillbaka direkt om man gjort ett felval – men då kanske man ska straffas? Även alla vinnande poser när man besegrat en fiende är tröttsamma

Slutsatsen av att ha spelat Monster Hunter Stories är att det är ett välgjort och kul spel. Det tillhör den typ av spel som blir bättre ju mer man spelar också, i och med att man blir känner sig mer som ett med handlingen.