Escapists 2
7.5

The Escapists 2

The Escapists 2, ett finurligt koncept blir ännu mer påhittigt i denna uppföljare där man – helst tillsammans med andra spelare – ska bekanta sig med ett fängelse för att sedan rymma därifrån.

Varför man är fånge ägnas ingen förklaring, det är ett narrativ man får stå för själv. Speltiteln pekar mot huvudmålet, att fly. Som väntat är detta lättare sagt än gjort, då man behöver balansera planering och spaning med fängelsets dagsschema. Dygnsrytmen tvingar en att vara vid särskilda platser under vissa klockslag, annars blir vakterna misstänksamma och kan utöva övervåld mot dig, eller kanske placera dig i isoleringscell. Det triviala våldet i fängelsemiljön, blandat med den svarta humorn kontrasterar märkbart mot den färgglada, nästan gulliga, grafiken. Det är roligt, även om det man gör ibland är ondskefullt.

Hittar man ett galler eller ventilationstrumma av intresse behövs det en skruvmejsel att öppna upp vägen framåt. Kanske fången Clive har en sådan? Han har ju skomakarjobbet på fängelset vilket ger honom tillgång till verktyg! Eller så kanske någon i lunchkön kan byta till sig en sådan? Eller så gör man sin egen skruvmejsel vilket kräver material och ett högt nog intellekt som går att bygga på i fängelsets bibliotek. Möjligheterna är många och det finns bra fler sätt än ett att bryta sig ut.

Att tillsammans med tre andra spelare låter väldigt roligt – på papperet. Tyvärr sparas inte ens framgång ifall man gästar någon annans spel, var därför beredd på att spela tills flykten är fullbordad för att slippa pumpa vikter på gymmet och kämpa för det där eftertraktade arbetet ännu en gång. Det går också att hoppa in i främlingars spel online där man antingen ska samarbeta för att ta sig ut, eller rent ut av tävla om vem som tar sig ut först.

The Escapists 2 bygger vidare på sin föregångare, att tillsammans med vänner fila ned fängelsegaller medans någon håller utkik efter vakter är minst sagt underhållande. Den charmiga grafiken hjälper till att hålla stämningen lustig och lättsam.