7

Tiger Woods PGA Tour 06

Tiger Woods tar klivet till nästa generations konsoler och är snyggare än någonsin.

Tiger Woods golfspel har blivit en årlig tradition och nu är det dags för Xbox 360 att berikas med traditionen.

Varje år kommer nyheter som ska göra spelet till ett måste för alla som gillade föregående års spel, men ibland blir nyheterna i det närmaste pinsamma. Min favorit är intelligentare målvakter som var en nyhet i NHL-serien för något år sedan. För vem vill ha korkade målvakter i sitt hockeyspel? Självklart finns sådana nyheter irrelevanta nyheter i det här spelet också, men den stora nyheten är ju faktiskt att det kommer till Xbox 360.

Till att börja med kan man snabbt konstatera att Tiger Woods aldrig bjudit på snyggare spel till en tv-spelskonsol. Det är – som alla andra spelen – snyggt som sjutton. Man kan konstatera att grafiken aldrig är ful i nyare spel, det man får göra är att jämföra med andra spel för att bestämma hur snygg den är. Vi nöjer oss med att grafiken är snygg, för i ett golfspel finns inte lika många flashiga möjligheter som i bilspel och annat. Hur speglande kan ett bar khakis bli egenligen?

Spelet i sig är genomgående bra. Det har allt som ett golfspel ska ha. Nu är jag ingen golfare, jag är för mycket svensson för den sporten gissar jag plus att jag inte gillar pikéskjortor speciellt heller, och kan ha fel där. Det kanske saknas hur mycket som helst, vad vet jag. Det som jag vet är att spelkontrollen är bra, men aningen komplicerad för några av mina vänner som ville ta en match. I de mer komiska golfspelen som det finns många av är det lättare att få iväg bollen och tävla på lika villkor. Här är det mer precision och spelvana som gäller. Det gör att match mot farsan för ro skull är inget att tänka på, han blir bara en patetisk golfare som Lasse Åberg.

Gillar du golf och äger en Xbox 360, då finns inget annat att välja på. Så det är ju en lätt sak, men om man bortser från det bjuder Woods på bra golfande och det är de som gillar sporten som kommer att uppskatta spelet mest.