8

Kameo: Elements of Power

Speltuvecklaren Rares äventyr har varit under utveckling länge – nu är det äntligen här på nästa generations Xbox.

Kameo började sin utveckling som ett Gamecube-spel men efter att Microsoft köpte upp spelföretaget Rare av Nintendo började spelet göras om till Xbox. Efter ett par av Rares välkända förseningar blev spelet ännu en gång omgjort, denna gång för att kröna Microsofts splitternya monsterkonsol med ett exklusivt äventyr.

Kameo, som i filmsammanhang – när det stavas cameo – betyder ett kort uppträdande av en viktig skådespelare, är det passande namnet på spelets huvudkaraktär. Kameo är en älva med den magiska kraften att transformera sig själv till många olika figurer för att på så sätt lösa pussel, besegra fiender och ta sig vidare i sin kamp om att rädda sin familj. Spelet börjar med att Kameo stormar ett stort och kusligt fort i hopp om att rädda sin kidnappade familj. Man har i den här delen av spelet tillgång till tre av spelets olika elementkrafter, det vill säga tre olika figurer som man kan förvandla sig till. Här får man bekanta sig med spelsystemet som går ut på att ständigt skifta mellan de olika figurerna för att utnyttja deras individuella styrkor och på så sätt komma vidare i spelet. Spelet skulle ju vara fruktansvärt kort och rent ut sagt skandalös om Kameo räddade sin familj på första försöket så därför misslyckas hon så monumentalt att hon förlorar alla sina krafter på köpet. Efter detta gäller det att sakta återfå sina transformerande elementkrafter en efter en genom att besegra onda skuggmonster som har fångat dem. Man är även tvungen att rädda delar ur sin släkt som tagits till fånga av den onde trollkungen Thorn.

Det är tydligt att utvecklarna Rare precis som i många av deras tidigare spel inspirerats av andra populära spelserier. Är man till exempel det rullande bältdjuret Major Ruin påminner spelet om Metroid Prime, är man draken Ash blir det lite som Spyro och är man bläckfisken Deep Blue känns det plötsligt lite som Super Mario Sunshine. Tydligt är även inspirationen från filmer så som Sagan om Ringen och Harry Potter i både handlingen, musiken och rösterna. Kameo påminner även en del om Rares egna Gamecube-spel Star Fox Adventures. Trots dessa tydliga inspirationer är det en hel del inslag i spelet som känns relativt nya och spännande. Att man konstant byter mellan olika figurer, och på grund av deras varierade spelstil, blir Kameo ett ganska varierat spel som konstant underhåller. Ibland krävs det även en del list för att klura ut vilken figur som behövs för lösa ett specifikt problem eller besegra en viss fiende och ofta krävs det även att man använder flera speciella figurer i en särskild ordning. Man får dock konstant lite för hjälpfulla tips i sin magiska bok, men dessa kan du ju ignorera om du vill öka utmaningen i spelet.

Grafiken i Kameo är fenomenal. Spelet har fantastiska texturer, animationer och ljuseffekter. Hundratals figurer kan vara på skärmen samtidigt utan att påverka varken bilduppdateringen eller horisontlängden och det allmänna polygonantalet i spelet måste vara ett rekord inom genren. Spelet innehåller en enorm mänga fantasifulla och färgglada miljöer och karaktärer som gör att jag ständigt vill se vad som väntar bakom nästa hörn. Man får bland annat besöka mörka fort, magiska skogar, dimmiga grottor, snöklädda berg, vulkaner och undervattenstempel. Det enda man skulle kunna klaga på är att grafiken i vissa fall kan se lite väl glansig och plastig ut. Musiken i Kameo låter både mäktig och magisk men är alltid passande och mycket välgjord. Rösterna i spelet är kanske inte Hollywoodkvalitet men de är klart godkända. Kameo är ett ganska stort äventyr som man även kan spela om tillsammans med en kompis i samarbetsläget som låses up bit för bit genom spelets gång.

Handlingen i spelet är inte så episk eller medryckande som man skulle kunna önska, men Kameo är ändå ett riktigt bra äventyrsspel som sannerligen är värt att sjunka in i och drömma sig bort från det kalla vintermörkret här i Sverige. Det har underbar grafik, fantastiska miljöer, skön musik och ett varierande spelupplägg. Gillar man genren är Kameo helt enkelt ett självklart val till din Xbox 360.