7

The Texas Chain Saw Massacre

The Texas Chain Saw Massacre

Motorsågsmassaken från 1974 med isländske Gunnar Hansen i rollen som Leatherface har nu gått och blivit spel.

Motorsåg
Numera är motorsåg mer Hooja än mordvapen och det är väl en bra evolution då det bara är ett verktyg för de som jobbar i skogen. Men hur man än vänder och vrider på det är ljudet av en motor såg utanför skog eller musikscen jäkligt stressande.

I The Texas Chain Saw Massacre spelar man med och mot andra. Antingen tillhör man gänget bestående av tre mördare, däribland Hansens Leatherface, eller de fyra som ska klara sig undan mördarna. Upplägget är numera rätt välkänt genom andra spel i genren, skillnaden är just att man jobbar i grupp.

Förvirrade spelare
Introduktionen till spelet är inte den bästa och man kastas i princip rakt in i matcher med andra spelare. Det är alltid nya spelare och alla – inklusive jag själv – har ingen aning om vad man gör och spelar inte som i ett lag. Det gör att det blir rätt tråkigt och det bara ett par minuter in i spelet. Har man tur och bara får spelare som har någon runda bakom sig, eller spelar med kompisar, då blir det mycket roligare. Allt blir roligare när man spelar med vänner, så är det med alla spel. I och med att det är ett Xbox Game Pass-spel är dock chansen, i alla fall i början, att man får spela med nya spelare. Med tiden när nyhetens behag falnat kommer de lite mer fokuserade spelarna att stanna kvar, men då blir det ofta mer elittänk och det är inte bra det heller.

Kul med kompisar
Det är inte superstor variation och man lär sig snabbt upplägget. Karaktärerna rör sig rätt segt och det blir inte så värst actionladdat. Det finns några saker som ökar på inlevelsen och annat, men de förvirrade spelarna tar lite död på det. Det gör att om man summerar det lite krasst; spelar du med kompisar blir det jäkligt kul, gör du det inte är risken rätt stor att det inte blir det.