7

Stray Gods: The Roleplaying Musical

Stray Gods: The Roleplaying Musical

Det finns alldeles för få musikaler i spelvärlden. Så tänkte eventuellt någon på spelstudion Summerfall Studios och gjorde slag i saken.

Grace sjunger ut
Den unga kvinnliga sångerskan Grace träffar en dag en annan ung sjungande kvinna, Calliope, som kort därefter knackar på hemma hos henne alldeles blodig. Calliope visar sig vara den sista musan och när hon dör får Grace hennes krafter. Så inleds Stray Gods: The Roleplaying Musical som är något så unikt som en musikal i spelformat. Dock med en något missvisande titel – Stray Gods: The Visual Novel Murder Mystery Musical hade passat bättre för det är vad vi har att göra med här snarare än ett klassiskt rollspel.

I alla fall, de grekiska gudarna som alltså fortfarande existerar i våra dagar blir bestörta över att en av dem dött och Grace misstänks för mordet. Hon får en vecka på sig att rentvå sig och tillsammans med sin bästa vän börjar hon nysta i mordet. I visuell roman-stil pratar man med och lär känna karaktärer som Pan, Apollo, Persephone, Athena och minotauren Asterion. Dessutom bjuds det på sånger i musikalstil med de flesta inblandade.

Man behöver inte vara något större musikalfan för att uppskatta spelet, även om man kanske får ut mer av det då. Inte bara är konceptet roligt utan utförandet är också bra – berättelsen är välskriven, det är snyggt handritat, musiken varierar från okej till riktigt bra och skådespelarna hanterar både dialog och sång föredömligt. De som är kunniga vad gäller röstskådespelare lär för övrigt känna igen flertalet namn bland de medverkande, som Laura Bailey och Troy Baker. Spelet är ju en berättelsedriven musikal så man får vara beredd på att det delvis kan upplevas som ganska självspelande, men att man får ägna sig åt dialogval även under musiken som då påverkar den är ett kul inslag. Tilläggas bör att med ungefär 97 procent avklarat, mitt under upplösningen, kraschade spelet för mig och någon sparfil fanns inte kvar. Lite surt, men det verkar vara jag som haft otur och inte röra sig om något utbrett problem.