6

Skábma – Snowfall

Skábma – Snowfall

Slå på trummorna för Skábma Snowfall är här – ett äventyrsspel med samisk kultur i fokus.

Áilu
I Skábma spelar man som den unga samegrabben Áilu som hamnar i trubbel efter att han somnat medan han vaktade renhjorden och en av renarna försvinner. Efter bannor från den buttre byledaren ger han sig ut på jakt efter den försvunna renen, men det vill sig inte bättre än att renen dör i ett ras just när han hittar den. I samband med detta finner Áilu också en magisk trumma och får kontakt med andevärlden. Med hjälp av trumman och sina nya nåjdförmågor ska han försöka stoppa den mystiska sjukdom som sprider sig, både i naturen och bland byborna.

Det hela mynnar ut i ett äventyrsspel med inslag av 3D-plattformsspel med utforskning och enklare pussellösande i fokus. Trumman visar sig vara väldigt användbar och genom att trumma ser man var man förväntas gå, men den används också i samband med de nya krafter man får baserade på element och djurandar. Med hjälp av dessa kan man förvandla de grå blobbor som finns utspridda i spelvärlden till exempelvis vindbyar eller plattformar och därmed, i Metroidvania-stil, nå nya platser allt eftersom man får nya förmågor.

Mycket i Skábma är bra men det är inte någon helgjuten spelupplevelse. Det är kul med ett spel med den samiska kulturen i centrum, handlingen är intressant och att utforska är till största delen roligt. Grafiken är okej, personerna ser sisådär ut men miljöerna är fina om än lite grötiga. Kontrollerna och de förmågor man får fungerar bra, med ett undantag och det gäller de här hoppen med hjälp av luftströmmar där man samtidigt ska trumma, rikta kameran mot nästa blobb-luftström och dasha. Jag kom inte överens alls med just det inslaget och hade ett sjå med de två-tre episoder i spelet där man är tvungen att hoppa mellan flera blobb-luftströmmar i rad. Det förekommer också en del tekniska problem som clipping och att man kan fastna i miljöerna. Sett till det hela är Skábma – Snowfall ändå trevligt, även om det inte är det mest polerade spelet på marknaden.