8

The Crew Motorfest

The Crew Motorfest

Som ett kärleksbrev till bilkulturen beskrivs The Crew Motorfest som är den tredje delen i Ubisofts racingspelserie. Den här gång beger vi oss till Hawaii för racing på allt från asfalterade vägar till stränder – och även i vattnet och i luften.

Mer än A-B
Det är inne med racing i öppna spelvärldar. Förutom Need for Speed- och Forza Horizon-spelen har vi LEGO 2K Drive som släpptes tidigare i år, det kommande Test Drive Unlimited Solar Crown och nu The Crew Motorfest.

Spelen handlar inte bara om att köra snabbt från punkt A till punkt B i klassiska biltävlingar utan också om att utforska spelvärlden, utöka bilsamlingen och modifiera bilarna – både i prestanda och till utseende – och hitta på saker online tillsammans med andra. En hel liten värld med bilar i centrum.

Mokuʻāina o Hawaiʻi
The Crew Motorfest inleds med att man anländer till Hawaii där det pågår en stor motorfestival. Upplägget känns igen både från Ubisofts eget Riders Republic och konkurrenten Forza Horizon. Man får välja en inledande kärra och sedan är det, i stort sett, fritt fram att ägna sig åt vad man vill. Det finns ett gäng ”playlists” där varje playlist består av ett antal race med ett eget tema, till exempel offroad, japanska sportbilar eller amerikanska muskelbilar. Det finns tävlingar och destruction derby-utslagsrace där man spelar live mot andra spelare. Man kan också bara köra runt, utforska, göra stunts, uppdrag och leta skatter med mera. Allt eftersom får man erfarenhetspoäng och pengar, levlar upp och skaffar nya bilar och uppgraderingar.

En sak som utmärker The Crew Motorfest är att spelet förutom bilar också innehåller allehanda andra fordon som motorcyklar, båtar och flygplan. Ibland skiftas fordon och fordonstyp mitt i ett race så att en och samma tävling alltså kan innehålla partier med olika bilar eller båtar och flygplan. Det är också fritt fram att skifta fordon bland de man äger när man bara åker runt på ön. Ärligt talat känns det som att det är på bilarna det mesta krutet lagts och att båtarna och flygplanen mer är en krydda än ett jämbördigt inslag. Men visst, de ger variation och spelet en egen identitet och att byta till flyg är ett smidigt sätt att transportera sig runt ön, med det finns fast travel också när det är upplåst. Totalt finns över 600 fordon vilket får sägas vara riktigt generöst.

Bilar i fokus
Sett till körkänsla och kontroller blandas viss realism med galenskaper och det arkadiga. Bilarna känns ganska tunga på ett realistiskt sätt samtidigt som mycket annat är väldigt orealistiskt, som att de kan kontrolleras i luften och nitrofunktionen. Något som får sägas vara riktigt bra är Hawaii-kartan som erbjuder stor variation, mycket att göra och fina miljöer. Grafik och ljud finns det inte något att anmärka på och soundtracket innehåller en hyfsad mängd låtar i olika stilar.

Gillar man bilar och vill ha en stor lekplats att köra runt i så är The Crew Motorfest inte illa alls och ett gott alternativ till huvudkonkurrenten Forza Horizon 5. Det är inte bättre på alla punkter, men roligt är det. Något att beakta är att The Crew 2 fortsatt få nya uppdateringar flera år efter att det först släpptes och att man kan vänta sig samma sak med Motorfest.