8.5

Moving Out 2

Moving Out 2

Det sägs att riktiga vänner är sådana man vågar be om hjälp när man flyttar. Att be någon bära möbler i Moving Out 2 lär dock vara riskfritt, för här är det bara kul.

Overcooked-likes kallas ibland den genre som Overcooked och Overcooked 2 var med och skapade. Själv har jag testat en bunt av dessa samarbets-partyspel och har lite av en hatkärlek till genren – jag ogillar stress vilket ju är en av grunderna i dem samtidigt som det finns få spel som är lika roliga att spela tillsammans med andra som en bra ”Overcooked-like”. Min favorit är Moving Out som nu fått en uppföljare.

Upplägget i Moving Out 2 är detsamma som i föregångaren. Man har en flyttfirma och ska ensam eller tillsammans med upp till tre andra spelare klara banor sedda från ovan där varje bana består av en byggnad med möbler och prylar som ska bäras ut till flyttbilen så snabbt som möjligt. Det låter kanske inte särskilt spännande, men det finns flera grejer som gör att spelet höjer sig över mängden. Dels spelets väldigt stabila och genomarbetade grund rent spelmässigt och tekniskt med klockrena kontroller och fysik. Dels spelets presentation som är fantastisk och humorn som präglar allt i spelet. Dessutom är grundupplägget kanske det bästa i genren där man inte bara delar upp saker att göra mellan varandra utan faktiskt måste samarbeta rent praktiskt för att lyckas med tyngre möbler där man bör vara fler än en för att bära dem till exempel. Till det kommer att Moving Out 2, precis som ettan, har ett riktigt bra assistläge som gör att i stort sett alla kan avancera och ha kul med spelet.

Det finns ett antal knasiga karaktärer att välja mellan och vill man spela online finns den möjligheten. Vad gäller banorna börjar det ganska normalt med vardagliga hus och prylar men spårar ur allt eftersom med kaotiska och tokiga inslag. Det man kan kritisera spelet för är att det inte är mycket som är nytt rent spelmässigt, utan snarare har man nöjt sig med att förfina och polera det som gjorde ettan så bra. Att det inte är lika kul att spela själv hör till genren men tillsammans med vänner är detta en höjdare.