8

Steamworld Quest – Hand of Gilgamech

Steamworld Quest – Hand of Gilgamech visar ännu en gång hur pass mångfacetterad den svenska spelstudion Image & Form är.

Steamworld-rollspel
Istället för att fortsätta i samma bana som de varmt mottagna Steamworld Dig 1 och 2 utvidgas Steamworld-universumet här med ett rollspelsäventyr. Vi följer vännerna Armilly och Copernica som ger sig av på ett äventyr som senare visar sig vara av större vikt än de båda hade kunnat ana. Historien känns medvetet simpel och sagoinfluenserna ges nya färger i kontrast med all science fiction som världen är full av.

Turbaserade strider
Mellan dialogerna rör man sig i vackra miljöer där prylar finns att hitta lite här och där. Striderna är turbaserade och sker genom att spela kort man ständigt samlar på sig. En mer exakt benämning vore att kalla dem hålkort då de aktiverar program hos Armilly och Copernica – som ju är robotar. Lägg därtill faktumet att den klassiska rollspelsbenämningen ”mana” i det här spelet refereras till som ”ångtryck” är det enkelt att se hur pass välanpassad detta spel är för den genre det tolkar.

Kortlekarna kan blandas runt och kastas om lite hur som helst, användarmöjligheterna är många. Friheten denna design ger spelaren gör striderna och äventyret att kännas som ens eget. För att inte tala om den underbara grafiken där varje robot har givits en härlig personlighet som speglas i karaktärsdesignen.

Vi rekommenderar
Steamworld Quest är en utmärkt vidareutveckling av ett intressant speluniversum, det rekommenderas starkt till fans av antingen Steamworld eller rollspel – eller både och.