Pumped BMX Pro
6.5

Pumped BMX Pro

Pumped BMX Pro bjuder på galna tricks

BMX är en av mina favoritsporter och för en massa år sedan letade jag hopp överallt när jag var ute och hojade med min vita BMX. Samma BMX som blivit dekaltrimmad via klistermärken från ett annat, och bättre, märke.

Gillar kort och gott BMX-spel
Med allt hoppande i bagaget har jag alltid gillar BMX-spel och det bästa är nog Dave Mirras eller Mat Hoffmans spel. Jag har träffat båda på E3 och båda var enormt trevliga personer. Men det har väldigt lite, för att inte säga inget, att göra med Pumped BMX Pro. Alla spel med motorcyklar, men även med cyklar, där man åker från ena sidan av skärmen till andra faller oftast mig i smaken. Finns många bra exempel, men på senare tid har Trials nog fångat det mesta av uppmärksamheten i genren.

Pumped BMX Pro är till skillnad från Trials utvecklat av en enda person, vilket är imponerande. Vi gillar som nog de flesta vet indieutvecklare och försöker främja dem via Swegame-sektionen – såvida de är svenska.

En massa galna tricks
Men nu till spelet, det är ju det som är det viktiga – för de som läser texten och inte bara kollar på betyget. Pumped BMX Pro är uppbyggt i korta banavsnitt där spelaren får utföra så många och halsbrytande trick som möjligt. Varje bana har uppdrag och sedan får man en poäng, vilken man sedan självklart är benägen att vilja slå. Och sedan slå det nya rekordet om och om igen.

Svårt att bemästra
Att klara av en bana är inte supersvårt – i alla fall inte i början, men att maximera sin runda är det däremot. Jag slås ofta av känslan att när jag lyckas är det mer tur än skicklighet och jag känner ofta att jag saknar full kontroll över vad jag gör. När jag ser diverse hi-scores så inser jag dock att det finns de som klarar av det jag inte gör, men det är inget nytt under solen. Man kan summera det som att spelet är lätt att spela, men svårt att bemästra och är det den typen av spel som du gillar är Pumped BMX Pro helt klart något att testa.