Mario & Luigi Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey
9

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey

Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey är lika enastående som titeln är lång

3DS:en får numera nöja sig med remakes och återlanseringar av mjukvara från äldre konsoler. Men varför klaga när vi får lättare tillgång till uppfräschade versioner av bland annat Luigi’s Mansion, Donkey Kong Country Returns och Metroid II: Return of Samus? Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions – 2017 års remake av det första spelet i serien – får nu sällskap av Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr.’s Journey och det var sista gången jag skrev ut hela speltiteln.

Originalet bevarat
Originaläventyret Bowser’s Inside Story är huvudakten som står mestadels orörd sedan det släpptes till Nintendo DS för tio år sedan, vår recension av det går att läsa här. Utöver en något vassare grafik har några andra bekvämligheter lagts till, så som ett träningsläge att öva på specialattacker och en snabbspolningsknapp. Båda sakerna är enkla att tillgå och gör äventyret ännu lite smidigare att uppleva. Att Bowser står som protagonist i ett spel med Mario & Luigi på omslaget är snurrigt, men det visar egentligen bara hur blandningen av genrer, perspektiv samt sätt att hålla konsolen gör sig så bra. Det är en oväntad röra som underhåller genom underbar grafik, pusselliknande bossar och framför allt vansinnigt vass dialog.

Bowser’s eller Bowser Jr
Dialogen är lyckligtvis lika humoristisk i Bowser Jr’s Journey, ett nytt kapitel i denna remake. I huvudmenyn får man välja mellan de två (Bowser’s Inside Story och Bowser Jr’s Journey), så för någon som redan spelat DS-spelet innan går det direkt att hoppa in i det nya innehållet. Här är den löjligt arrogante Bowser Jr huvudpersonen och händelserna sker parallellt med huvudäventyret. Det är förståeligt kortare än ett fullvuxet rollspelsäventyr men erbjuder ändå en unik twist av konceptet. Det är mer ett strategispel än ett rollspel med turbaserade slagsmål. Bowser Jr’s undersåtar behöver nämligen ställas – av spelaren – i en strategisk fördelaktig formation inför varje strid, med hjälp av en lättförståelig sten-sax-påse-princip. Sedan utspelas striderna automatiskt med väldigt liten andel input från spelaren. Det är simpelt men har tillräckligt djup att hålla intresset uppe.

Vi gillar det
Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey är en remake vi alla kan glädjas åt. Har man inte spelat något Mario & Luigi-spel tidigare är det ett ypperligt tillfälle att hoppa in. För veteranspelare finns här tillräckligt med nytt innehåll att komma tillbaka till brunnen för mer. Och må vi få fler liknande produkter till denna bärbara konsol som tjänat oss väl, länge leve 3DS.