Tony Hawk i en sportbil, det är en inte allt för felaktig beskrivning av Gotham Racing.
Project Gotham Racing är en uppföljare av en annan superhjälteinspirerad titel – Metropolis Street Racer. Vadå superhjälteinspirerad säger kanske någon, men det är i Gotham City som Batman sköter säkerheten och i Metropolis som Superman håller koll.
Bizarre Creatures skapade alltså tidigare MSR till Sega Dreamcast, vilket var motmedel till Gran Turismo till Playstation 2. MSR har den nya typer av styrning, det vill säga att bilen åker fram som en båt, vilket har blivit allt vanligare sedan Gran Turismo blev en sådan succé. Jag gillar när bilarna beter sig som de gör när man kör dem i verkliga livet, när de biter sig fast i asfalten och man verkligen känner när man åker iväg. Och ja, för dem som undrar så har jag kört massor av de bilar som finns med i spelet, senast var det en Corvette 2002 med runt 600 hästar, så jag har vetskapen till att fälla den kommentaren.
I Gotham Racing har Bizarre gott åt rätt håll – enligt mig – och gjort bilen lite mer kontrollerbar, speciellt i kurvorna. Bilen släpper väggreppet och man kan parera sladdarna och det tycker jag är ett stort plus. Att man har gått åt det hållet beror nog inte på att jag gillar det, utan för att det delas ut poäng om man sladdar.
Spelsätten är lite speciella. Det handlar inte om ett spel där man kör från A till B och sedan avancerar vidare till nästa bana. Här finns i och för sig även en variant av det spelsättet, vilket går under namnet Quick Race. Man kör ett lopp med fem andra bilar och måste hamna bland de tre första för att låsa upp nästa bana. Nu till de lite mer avancerade spelsätten. I det ena, Arcade Race, så kör man efter en bana och där har koner placerats ut, vilka man ska följa. Kör man mellan vissa koner får man poäng – så kallade Kudos – och kör man mellan flera på raken får man fler poäng. Kör man på en så ryker poängen och även de man har länkat ihop som en specialkombination – precis som i ett actionsportspel, till exempel Tony Hawk.
Den sista spelformen är Kudos Challenge, där man bara samlar poäng. Dessa Kudos använder man sedan för att låsa upp bilar, banor och nya färger med mera. Kudos Challenge är hjärtat av Gotham Racing, det är här man ska testa sina färdigheter i kurvorna. Man erbjuds 12 olika nivåer och nio olika tävlingsutmaningar.
Det finns naturligtvis fler lägen; Time Attack och Multiplayer. Det första är att köra banorna på tid och det sista om man vill köra mot en mänsklig motståndare. Inget av dem är så att säga huvuddelen av spelet, men Time Attack innehåller – tydligen – 200 banor.
Nu tillbaka till spelkontrollen, vilken jag är relativt nöjd med. Man kan sladda och parera sladdarna till viss mån, dock är det inte total kontroll som i till exempel Colin McRae eller Sega Rally. Sladdarna är förmodligen en bieffekt av att man får Kudos-poäng för bra sladdar och så vidare. I det stora hela är kontrollen bra, men den är aningen stel. Man känner sig lite begränsad och har inte total kontroll.
Grafiken är däremot mycket snygg, som sig bör på en Xbox. Jag tycker att det är kul när man kan personifiera spelen och det värmer med en personlig nummerskylt – och ja, det spelar ingen roll, men jag ville i alla fall nämna det. På bilen ser man bakomvarande bilar, skylinen och så vidare. Allt kring banorna är snyggt och man kan inte klaga på mycket – andra spel har visat att det kan vara bättre, men helt klart ser det ut som den senaste arkadteknologin i din tv.
Musiken är bra överlag. Numera är det ju inte spelmusik så ofta, det är det inte i Gotham Racing heller. Här får man ratta till Chemical Brothers och Gorillaz med flera. Gillar man dem, då gillar man spelets musik. Musiken passar dock bra till snabba bilfärder, det är helt klart.
Det som Gotham Racing faller på är sitt eget grepp. Det blir lite väl mycket jagande av Kudos. Precis som i actionsportspel lär man sig snart vad som krävs under första x antalet sekunder för att hålla rekordstandard och man väljer ofta att starta om loppet för att kunna erhålla nog många Kudos-poäng för att nå den nya banan eller få den nya bilen. Det blir alltså lite väl mycket jakt av poäng, man tappar själva racingen till viss mån. Hade det funnits en mer tillfredsställande mästerskap hade det eventuellt varit löst, men nu gör det alltså inte det.
Man kan i och för sig konstatera att det är det bästa racingspelet på Xbox, men det har en hel del med att det är det enda som finns för tillfället att göra. Project Gotham Racing är ett bra spel, men det räcker inte för evigt.