7.5

NBA Inside Drive

Han springer mot korgen och gör en rackarns häftig tvåtaktare… jodå, här är det basket på hög nivå.

För att lyckas i USA krävs att man har sportspel, framför allt basket, amerikansk fotboll och baseball. Därför finns naturligtvis ett antal spel där man utövar dessa sporter i USA redan. Vid lanseringen i Sverige kommer ett av dessa spel – NBA Inside Drive 2002.

I NBA Inside Drive har man allt det man kan önska sig i ett basketspel, vilket är någon av standard för alla sportspel nu för tiden. Man får varken mer eller mindre allt som oftast. I NBA Inside Drive har man alltså officiella spelare, lag och statistik över spelarnas prestationsförmåga. Vissa spelare är alltså bättre på vissa saker. För att göra det lätt för spelaren, det vill säga den vid joypaden, är spelarna försedda med markeringar – till exempel stjärnor och sikten – vilket förklarar vad deras specialitet är. En liten rolig detalj är när man ska skjuta frikast, har man en spelare som är bra på det går skottmätaren långsamt och det blir enkelt att sätta frikastet, men har man en dålig spelare – då går det snabbt och man missar lätt. Fyndigt gjort.

Upplägget på spelet är bra och väl inne i matcherna är det sådär klämkäckt amerikanskt med kommentatorer som halvskriker fram alla spelhändelser. Det kommer in en intervjureporter efter matcher som tar ut matchens lirare. Det hela känns väldigt tv-likt och allt som allt är den här delen bra spelet igenom.

Spelkontrollen är lätt att komma överens med. Vissa dubbelkommandon tar ett tag att lära sig, men när de sitter så sitter de. Xbox-kontrollens analoga spak är faktiskt riktigt bra, den är lättare att ha att göra med och det hjälper nog till att spelet känns så pass bra direkt. Det krävs lite för att lära sig rinna igenom ett försvar och sedan leverera en spektakulär dunk eller varför inte en sky hook lite nonchalant.

Den artificiella intelligensen är bra. Ligger ett lag under med igentagliga poäng, då görs regelbrott som försätter motståndaren vid straffpunkten med klockan stillastående, så man sedan kan satsa på att göra snabba avslut – helst trepoängare. Precis som i verkligheten. Det här finns i basketspel sedan tidigare, så det är inget nytt under horisonten, men hade det inte varit där hade i alla fall jag varit besviken.

Matcherna blir ofta intressanta då man måsta hålla sig skärpt. Blir man för självsäker tappar man ofta bollen eller strular till det och hamnar över sidlinjen. Sidlinjerna kan ibland vara lite besvärliga då de är svåra att se exakt var de är när man springer i ett anfall – många svordomar har fällts i samband linjeöverträdelser.

Grafiken är snygg och allt flyter på mycket bra. Det är lite trist att tycka till om grafiken på nästintill alla spel i dagsläget, för det är sällan som den inte håller bra klass. NBA Inside Drive är inget undantag – det är som att ha ett arkadspel hemma.

Det är lätt att säga att det är det bästa spelet i sin genre till Xbox – för det är det enda än så länge. NBA Inside Drive 2002 är ett bra spel, speciellt för de som gillar basket naturligtvis. Det konkurrerar med de andra toppspelen, men erbjuder inte mer än de andra – mer av samma kan man säga. Gillar man basket och äger en Xbox – då är det absolut inget dumt köp.