7.5

Pro Evolution Soccer 6

Pro Evolution Soccer 6 är ett av årets mest efterlängtade sportspel – och vi förstår varför.
Pro Evolution Soccer 6 heter spelet som så många fotbollsfans har väntat länge på. Relativt dumt namn marknadsföringsmässigt, men det är sällan som japanska företag gör koncisa namn. Nu är det dock rotar och ett namn som alla andra fotbollsspel jämförs med.

I och med att PES6 nu huserar på Xbox 360 är det till att börja med snyggare än någonsin och diverse nya funktioner tillkommer också på grund av Xbox Live. Att spela för Gamescore har ju blivit en väldigt vanlig sak – själv så tappade jag min ledning i och med att jag inte rörde min Xbox 360 på sex månader och spelar nu tvångsmässigt för att få upp poängen. Illa.

PES6 har ju sedan några år haft med alla de officiella spelarnamnen, vilket gör att fotbollsnördarna får de elementet till fullo. Personligen tycker jag det gör liten skillnad om jag spelar med Henke Larsson eller Lenke Harsson. På tal om Henke, han är med i svenska landslaget, vilket får mig att tro att någon har glömt att berätta för Konami att han slutat med blågult sedan VM.

Att komma igång med spelet är lätt, det finns ett flertal spelalternativ som man kan starta på sekunder – det utöver snabbspelade som alltid wham-bam. Att komma igång är faktiskt snabbt till och med när man spelar i en liga som är hardcore-läget i spelet. Då kan man till exempel spela den engelska, italienska eller svenska. Sedan finns diverse turneringar där man kan kamma hem snabba Gamescore-poäng, här är det upp till 32 lag, men de flesta turneringarna har färre lag. Det som saknas, i jämförelse med Electronic Arts sportspel, är spelpoäng för småsaker, som till exempel hattrick eller vinna en match i en viss svårighetsgrad. Det här är inga markanta saker, men det är lite kul att få achievements när man spelar och inte bara när man nått slutdestinationen så som vinst i en turnering.

Själva spelandet är som alltid riktigt bra. Det är lätt att kontrollera spelarna och det finns nivåer för alla typer av spelare. Den lättaste är dock så lätt att jag måste fundera på vem som den är riktad till, de som inte har tv kanske? Nu ska jag erkänna att jag blåste igenom en turnering på lättaste nivån då jag inte ides – som det heter i Norrbotten – spela med ansträngning. Här kan man bara springa rakt fram, motspelarna flyttar sig, och sedan skjuta i mål. Jag brukade lägga in tre bollar i nätet och sedan lämna spelet för att läsa en tidning. Bara trycka igång spelet när det behövs i en frispark eller inkast med mera. Jag vann i alla fall.

Xbox Live-funktionen kunde tyvärr inte testas då ingen – i skrivande stund – har spelet. Men självklart återkommer vi med några rader om det när spelet är ute. Men självklart är det en enormt viktig del av spelet då sportspel är roligast att spela mot andra. Med Xbox Live kan man göra det när man vill – hur sweet är inte det.

Att spela ensam är kul och det håller länge. Att jaga Gamescore är en finfin morot, även om den försvinner när man infriat dem. Men som jag sa ovan, det är när man spelar flera som det blir som bäst. Att ha några kompisar över och lira turneringar är hur kul som helst.

På frågan om vilket som är bästa spelet, PES eller Fifa. Det är upp till var och en, båda är jäkligt bra fotbollsspel. Men helt klart är att du gör ett riktigt bra köp om du gillar fotboll oavsett vilket av dem du väljer.