7

NHL 07

Electronic Arts hockeyserie har funnits hur länge som helst och ibland har uppdateringarna varit få och intetsägande. I år har de verkligen satsat på något nytt och hur det kommer att emottas återstår att se.

Det nya är hela kontrollen. Allt knapptryckande har bytts ut helt och hållet. Lika förvånande som förbryllande. Förvånande för att jag i alla fall inte hade räknat med det, och förbryllande för att det är svårt att lära en gammal hund att sitta. Kontrollen i NHL-spelen sitter i ryggraden och att börja vänja om sig är svårt, ungefär som att cykla med en cykel som svänger i motsatt riktning – om ni provat en sådan någon gång. Svårt, men det gäller bara att lära sig hantera den.

Jag återkommer till kontrollen, innan jag snöar in på den tänkte jag ta upp lite andra saker kring spelet. Grafiskt sett är det snyggt som sjutton på Xbox 360. När spelarna åker in på isen ser man tröjornas sömmar, siffrorna på ryggen ser tjockare ut än tyget som tröjorna är gjorda av. Jag förmodar att sånt här är saker som nästa generations konsoler bjuder på, men oavsett så är det just nu när jag ser det imponerande.

Musiken är som vanligt vanlig musik, och det är då mer upp till vilken typ av musiksmak som spelaren har. Ljudeffekterna är verklighetstrogna, men ibland så tycker jag att det kryddas lite väl mycket när slagskotten används. Det låter som stora kanonen avlossats oavsett hur hårt skottet blir. Men det är väl mest en petitess ärligt talat.

Nu tillbaka till kontrollen. Eftersom man skjuter och fintar med höger analog spak och inte med knapparna har jag lyckats göra fel så många gånger att jag vill kasta paden i väggen. Ett jätteläge, tom bur i princip och vad gör då mina nervtrådar – tar på sig uppgifter att själva skicka signaler till skottknappen. Den som inte finns längre. Men ju fler matcher som spelats, desto mindre blir felen och irritationen. Men kan faktiskt välja att gå tillbaka i tiden, men jag försöker undvika att vara en av dem. En av dem som tycker det var bättre förr, även om det var det många gånger.

Är du en så kallad Gamescore Whore är NHL 07 ett bra spel för att dra in lite poäng. Många utmaningar kräver mycket spelande, men att komma upp i runt 300 poäng kräver inte mycket alls. Hattricks, vinster och göra mål i numerärt underläge med mera.

NHL 07 är ett bra spel och gillar du hockey är det här ett köp du inte behöver ångra – även om det tar ett tag att komma överens med den nya kontrollen. Åldersgränsen på från 16 år förstår jag inget alls av och måste ställa mig ytterst skeptisk till.