New Super Mario Bros U Deluxe
7.5

New Super Mario Bros U Deluxe

New Super Mario Bros U Deluxe ger alla samarbetsvilliga mycket att bita i, två matiga kampanjer ingår och tillsammans med tre vänner är det riktigt roligt.

New Super Mario Bros U Deluxe är tillbaka
Många blev överraskade då Nintendo släppte New Super Mario Bros U i samband med lanseringen av deras förra konsol Wii U. Spelet är nämligen på vissa sätt en mer högupplöst version av New Super Mario Bros. Wii till Nintendo Wii. Nintendo är kända för att våga förändra och testa nytt när det kommer till uppföljare, men uppföljaren till Wii U var så säker och försiktig att det vände huvuden på stan. Utöver några få uppgraderingar var det Boost Mode som stod ut mest. Med det läget aktiverat kunde en femte spelare hjälpa de andra från pekskärmen (som kom med varje Wii U-konsol) genom att skapa plattformar och hålla fast fiender. Av tekniska skäl är Boost Mode inte längre kvar i denna Deluxe-utgåva.

New Super Luigi U
En nylansering av Wii U:s minst originella exklusivitet, med den mest unika aspekten bortplockad… vad har vi kvar då? Jo, spelglädje i hög klass. Att vara fyra spelare samtidigt i Svampriket på jakt efter prinsessan Peach är riktigt roligt. Banorna är varierade och de enklaste av manövrar försvåras av medspelare som hoppar på ens huvud för att hinna före, kaoset är garanterat. Grädden på moset är att New Super Luigi U ingår i paketet. Det var från början nedladdningsbart innehåll till basspelet och innehåller en till kampanj med Luigi i huvudrollen. Världskartan må se väldigt lik ut men alla banor är omkastade och väldigt mycket svårare.

Det finns också två ”nya” spelbara karaktärer till hands. Nabbit, var från början endast spelbar i New Super Luigi U, som inte tar skada av fiender och Toadette som fick spelvärldens hjärnhalvor att genomlida härdsmälta då hon har sin alldeles egna power-up i spelet: superkronan. Med den på huvudet förvandlas hon till Peachette som för ett otränat öga kan misstas som Peach. Peachette kan sväva i luften och automatiskt räddas från dödliga fall. Två värdefulla tillskott för de lite yngre spelarna. Andra hjälpmedel som tips och videoguider finns också med i listan över extra saker.

Fyra kontroller höjer spelvärldet
Har du fyra kontroller, det vill säga en för varje spelare, och inte heller spelat det tidigare spelen är detta absolut något att rekommendera. Att Boost Mode inte längre är med oss är väldigt tråkigt, men med två kampanjer och stjärnskottet Toadette hittar alla något att utmanas av. Nu håller vi bara tummarna för att Super Mario 3D World ska få samma behandling till Nintendo Switch.