Battle Princess Madelyn
7.5

Battle Princess Madelyn

Battle Princess Madelyn släpps äntligen efter en lyckad Kickstarterkampanj, det är allt det goda vi minns från 80-talets arkadklassiker med moderniserad speldesign strösslat ovanpå.

Tjejer kan inte vara riddare
”Men tjejer kan inte vara riddare, pappa” svarade dottern på frågan ifall hon skulle vilja vara med i ett eget tv-spel. Det var efter att pappan spelat Ghouls’n Ghosts och dottern tittade på som frågan föddes. ”Pshh, vilken färg vill du ha på din rustning?” svarade han. Svaret var ”rosa”, där och då började spelutvecklingen av Battle Princess Madelyn. Dotterns namn i historien? Madelyn.

Den fiktiva historien i spelet är simpel som sig bör. Efter att en ond makt kidnappat hennes familj och dödat hennes hund Fritzy är det upp till stridsprinsessan Madelyn att kräva rättvisa. Inspirationen från Ghouls’n Ghosts är kristallklar. Tvådimensionellt plattformsspel i medeltida miljöer med läskiga monster runt varje hörn. Efter två träffar är man död, dock så är anden efter Fritzy en ständig kompanjon i spelet, den kan använda magi som skadar fiender eller återuppväcker en besegrad Madelyn. Fritzys krafter mjuknar till de vassa kanterna som kan uppstå när man spelar 30 år gamla spel (och – som i det här fallet – imitationer av dem).

Arkad eller kampanj
Spelet kan avnjutas i arkadläge där banorna är linjära och enkla att följa. Bonusen är att det även finns ett kampanjläge med större banor, öppen spelvärld och massvis med hemliga gömmor och gångar. De stora banorna har dock en hel del bitar som återanvänds. Resurserna för att skapa en stor värld med liv och variation nådde inte hela vägen fram. Fiendevariationen är en av spelets höjdpunkter, bossarna är maffiga och precis lagom utmanande.

Det framgår tydligt att Battle Princess Madelyn är ett passionsprojekt som roddes iland av en handfull människor, de trodde verkligen på det. Ambitionerna är i några fall satt lite för högt, men äventyret kan rekommenderas för alla som gillar pixelbaserad grafik och retrospel.