7

Need for Speed Shift

Realism är Need for Speeds nya motto.

Need for Speeds varumärke fick en rejäl törn förra året då det senaste spelet var allt annat än bra, det var rent av riktigt dåligt. Nu har därför Electronic Arts satsat stenhårt på att leverera en upplevelse som är mer vad man förväntar sig av Need for Speed.

En gång i tiden var NFS bara en möjlighet för spelare att köra dyra bilar som en biltjuv och krocka dem som om han var odödlig. I mina ögon var det rätt tråkigt, men det konceptet höll många år. Sedan blev det mer bilracing och pimp my ride-koncept över spelet till det gick över styr. Nu har de i stället kollat åt andra hållet, mot mer reslistisk racing. Shift bjuder spelaren på lite mer simulatoregenskaper än konkurrenterna, då syftar jag främst på Codemasters spel; Grid och Dirt.

Bilarna beter sig som bilar gör, vilket är bra, men det är också lite tråkigt då det inte blir lika lätt att hantera. Man kan ställa in olika hjälpmedel, men har man bromshjälp och styrhjälp kan man lika gärna strunta i att spela. Därför bör de stängas av, det som händer då i stället är att bilarna blir lite svåra att köra. De är väldigt oförlåtande. En kollega sade till mig att man får ut mest av att spela med ratt, vilket jag inte testat och så tycker jag att spel ska kunna tillgodoses via joypad. Men, ha det i åtanke, det här kan vara ett spel där ratt verkligen funkar som det är tänkt. Allt som oftast blir jag bara irriterad på att det går sämre att spela med tillbehör än med kontrollen.

Det finns massor av bilar och massor av utmaningar. Man får köpa till saker till bilen för att göra den konkurrenskraftig som i så många andra bilspel. Personligen ogillar jag det här enormt, för när man börjar spelar får man en trist och ytterst medioker bil att köra, vilken gör att många tappar lusten för spelet innan det sätter igång. Nu är det här ju ett välkänt faktum och de flesta kanske gör som jag, tragglar sig vidare för att få de där underhållande bilarna.

Jag har precis kört Colin McRae Dirt 2 och har haft känslan av att jag vill sätta tillbaka det i min Xbox under hela tiden jag har spelat Shift. Det här tyder självklart på att jag är en ytlig racingfantast, som gillar när det sladdas och inte är helt realistiskt. Jag har däremot inte kört nya Forza, men kan säga att jag nog föredrar det senaste över Shift. Jag skulle nästan vilja säga att Shift, trots lite arkadinnehåll så som att man får uppdrag på banorna, lutar mer åt Simbins Race Pro – men det kanske är klart då det är ett gäng från den studion som ligger bakom spelet.

Vilket bilspel ska jag köpa är det nog många som undrar och jag är inte till så mycket hjälp. Alla inräknade spelen är bra, men slutgiltigt är det upp till din personliga spelstil vilket du ska välja.